9362 Linedance og swingkurs
Mål
Å lære barn og ungdom å ha det moro sammen i bevegelse til musikk. Å stimulere til uforpliktende og gledesspredende leik. Å bidra til at ungdommer danser sammen i hyggelige lag og at dette oppleves som positivt.
Målgruppe
Ungdommer over 14 år
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset er delt opp i 2 bolker. En med linedance og en med swing.
1. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Historikk verd. dans og da spesielt Linedance og Swing. Utbredelse og internasjonal aksept. Praktisk instruksjon til musikk.
Stikkord
Lære å bevege seg til musikk på amerikansk vis. Linedance er en type folkemusikk som er svært populær både i USA og i Europa. Ved å lære seg å danse får ungdom det dobbelt så morsomt i festlige lag. Det gjelder både for gutter og jenter. Mange fordeler ved å kunne danse - mindre bruk av alkohol - lettere for å "dra damer". Folkemusikkens historie og tradisjoner i Norge. Verdien av dans som mosjonsform. Glad person i en sunn kropp.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori og praksis går hånd i hånd. Kursinstruktør viser og rettleder underveis da kurset har forholdsvis få deltakere. Øvelse gjør mester.
Problemstillinger
Dans som kommunikasjonsform, uttrykksform og gledesspreder. Er det riktig at de som kan danse drikker mindre alkohol og har lettere for å unngå vanskeligheter av sosial karakter? Er dans en alternativ mosjonsform? Burde vi danse mer og hvordan kunne vi få det til i praksis?
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Swing
Stikkord
Swing er en danseform som har svært sterke røtter og som blir stadig mer brukt også her i landet.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori og praksis (samme som ved 1. samling)
Problemstillinger
Det som er nevnt ovenfor gjelder også for 2. samling
Litteratur/materiell for deltakerne
Instruksjonshefte
Krav til lærer/instruktør
Må beherske begge danseformene. Må kunne lære bort sin kunnskap og inspirere kursdeltakerne til å utfordre se selv og slippe seg løs.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Ingen
Opplegg for evaluering
Det deles utspørreskjema ved kursets slutt.