9600 Biologisk mangfold- kartlegging
Mål
Gjøre kursdeltagerne i stand til å kartlegge biologisk mangfold i et bestemt geografisk område. Det skal legges vekt på vekster (planter, mose, lav), men deltagerne skal også utvise en åpenhet mot andre deler av biologisk mangfold.
Målgruppe
Medlemmer og andre interesserte som ønsker å lære mer om kartlegging av vekster
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Studieplanen er tenkt gjennomført ved et sammenhengende kurs over fem dager.
1. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 6
Tema
Gjennomgang av eksisterende materiale angående topografi, geologi og kjente forekomster av vekster
Stikkord
Aktuelle biotoper, planlegging av turer, innsamling av belegg, bruk av GPS. Korte introduksjoner om ulike tema.
Arbeidsform og gjennomføring
Samtale med innledere. Gjennomføre planlagt tur.
Problemstillinger
Hvordan få oversikt over viktige delelementer i planlegging og gjennomføring av turer med målsetting om kartlegging?
2. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 6
Tema
Artsobservasjon. Arbeide med ulike innfallsvinkler til hvordan kvalitetssikre artsobservasjoner
Stikkord
Artskunnskap, kartfesting, belegg ved bilde eller innsamling av materiale. Innlegging av dagens funn i Artsobservasjoner
Arbeidsform og gjennomføring
Samtale. Fordeling av oppgaver så alle får utføre forskjellige oppgaver. Læring gjennom praktisk øvelser.
Problemstillinger
Hvordan kvalitetssikre artsobservasjoner?
3. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 6
Tema
Naturfotografering.
Stikkord
Valg av kamera, kamerainnstillinger, valg av motiv, vurdering av lysforhold.
Arbeidsform og gjennomføring
Studie av billedmateriale, praktisk bruk av kamera.
Problemstillinger
Hvilke krav bør et bilde som skal fungere som belegg ha?
4. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 6
Tema
Ny vurdering av det aktuelle geografiske området med kunnskapene som er erhvervet gjennom første del av kurset.
Stikkord
Registrering, sammenligning med tidligere observasjoner, se over registreringene som er gjort.
Arbeidsform og gjennomføring
Samtaler og framlegg av ulike temaer.
Problemstillinger
Hva har vi funnet til nå? Hva gjør vi med det?
5. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 6
Tema
Oppsummering
Stikkord
Funn, alminnelige planter og trua arter,registreringer,florabruk.
Arbeidsform og gjennomføring
Gruppeaktivitet med vekt på ulike grupper av vekster.
Problemstillinger
Er funnet representative for området vi har kartlagt?
Litteratur/materiell for deltakerne
Trua arter, webside for Artsobservasjoner, tilgjengelige floraer, geologiske kart over området, aktuelle kart over området.
Krav til lærer/instruktør
Formell eller uformell kompetanse innen de ulike områdene.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Grundigere studier av den samme litteraturen.
Opplegg for evaluering
Evalueringsskjema