1010 Eldre håndarbeidsteknikker- hakking, pjoning, gimping og hekling fra jetpinne
Læringsmål
Gi kursdeltakerene en innføring i håndarbeidsteknikkene hakking (tunisisk hekling) pjoning, gimping og hekling fra jetpinne, slik at de har grunnlag til å fortsette hjemme med å lage produkter med gamle teknikker
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle håndarbeidsinteresserte
Innhold
1. samling
TmL: 3, TuL: 1
Tema: Hakking ( tunisisk hekling)
Stikkord: Grunninnføring i O-rad= oppmaskingsrad og A-rad= avmaskingsrad, vanlig hakking, tokrokhakking både rundt og frem/tilbake, hakking med luftmaske, rundhakking, hullrad, striper, ruter m.m.
Arbeidsform: Praktisk øvelse med veiledning
Problemstillinger: Bedre fasthet i forhold til strikking. Hva vi kan lage av produkter. Sette sammen forskjellige hakketeknikker i samme produkt
2. samling
TmL: 3, TuL: 1
Tema: Gimping
Stikkord: Lære å gimpe border( gimpelisser) fra begynnelse til slutt, for så å sammenhekle disse til produkt.
Arbeidsform: Gimpegaffel og heklenål, praktisk øvelse
Problemstillinger: Hva slags produkter kan vi lage? Hvordan sette sammen garntyper og farger?
3. samling
TmL: 2, TuL: 1
Tema: Pjoning og jetpinnehekling
Stikkord: Pjoning er en gammel hekleteknikk, jetpinnehekling ( påfuggelstrikking)
Arbeidsform: Heklenål til pjoning, jetpinne ( tykk strikkepinne ca. 20-25) og heklenål, praktiske øvelser
Problemstillinger: Lese oppskrifter, produkter vi kan lage. Hvilket garn egner seg best.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltaker: Gimpenål, jetpinne, heklenål, to kroks hakkenål, div. garntyper og tykkelser
For lærer: Hakking, nytt liv for gammelt nåndarbeid av Solvor Hofsli, Aschehoug. Den store håndarbeidsboken , Cappelen forlag
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Kunne videreformidle de ulike teknikkene. Ha god evne til å instruere i praktisk øving