1031 Prosjektvurdering
Læringsmål
Selvstendig å kunne vurdere 4H-medlemmers prosjekter
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Prosjektveiledere, klubbrådgivere og andre voksne hjelper i 4H-klubbene
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Hva skal være med i et 4H-prosjekt
Stikkord:
- Prosjekthefte, krav til gjennomføring, tilpassing av prosjektene til nivå, alder og forutsetning.
- Se på hvordan hefter er fylt ut og gå gjennom de for å se og diskutere Hvordan skrive en vurdering?
Arbeidsform:
Foredrag, samtale, gruppearbeid
Problemstillinger:
- Hvordan er et prosjekthefte bygd opp?
- Hva er de generelle kravne for gjennomføring av et prosjekt og hva er kravene til gjennomføring av et 4H-prosjekt?
- Hvordan ta hensyn/forholde seg til tilpassing av kravene, ulike forutsetninger, nivå (apsirant, junior, senior?
- Hvordan har 4H-erne fylt ut og hva skal en godkjenne?
- Ulike måter å skrive en vurdering/tilbakemelding på.
- Hva kan en gjøre om en syntes det er får tynt/dårlig?
- Stigen i 4H, merke etter antall gjennomførte prosjekter.
2. samling
TuL: 6
Tema:
Vurdering av 4H-prosjekter
Stikkord:
- Vurdering av prosjektheftene.
- Erfaring og spørmåls utveksling underveis
Arbeidsform:
praktisk øvelse med vurdering av prosjektene utfylling av vurderingskjema. alle sitter med sine prosjekter, men utveksling av erfaringer og spørsmål foregår underveis.
Problemstillinger:
- Hvordan har deltakerne fyllt ut prosjektene sine?
- Har de forstått prosjektet?
- Har innsatsen vært god nok?
3. samling
TmL: 1
Tema:
Evaluering
Stikkord:
- Hvordan vurdere?
- Hva er utfordringen?
- Hva kan gjøres bedre?
- Hvem kan helpe til ?
- Hva kan gjøres tidligere på året?
Arbeidsform:
Diskusjon, samtale
Problemstillinger:
- Hvordan var det å kontrollere prosjektene?
- Hva var vanskelig med/under vurderingen?
- Hva er utfordringen?
- Hva kan gjøres bedre?
- Hvem kan helpe til?
- Hva kan gjøres tidligere på året?
- Hva kan gjøres/tenkes på til neste år?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- 4H-heftet Oppgåvehjelpar Doumenter som 4H har om veiledning for vurdering av prosjektene, merkesystem m.m.
For lærer/instruktør:
- 4H-heftet Oppgåvehjelpar Doumenter som 4H har om veiledning for vurdering av prosjektene, merkesystem m.m.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Gjennomført vurderinger tidligere. Evt hatt opplæring i 4H om hvordan vurdere, krav, m.m.
Utfyllende opplysninger
Samling 2. kan tilpasses med 4- 8 timer etter som hvor stor arbeidsmengden/deltakere er.