1204 Førstehjelp i 4H klubben.
Læringsmål
Lære om førstehjelp, slik at vi skal kunne hjelpe til hvis et uhell sulle skje under våre aktiviteter og ellers i livet.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Medlemmene i 4H klubber, klubbrådgivere, foreldre og andre som vil være med.
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Førstehjelp: Kjeden som redder liv, medisinsk nødtelefon, framgangsmåte når du ser en hjelpeløs person, HLR, stabilt sideleie, fremmedlegemer i halsen.
Stikkord:
Vi bruker godkjente innstruktører fra den lokale Røde Kors foreningen. De bruker et godkjent kursopplegg for foreninger, arbeidsplasser o.l.
De stiller med to instruktører i tre timer
Tema:
Kjeden som redder liv;
- Hjertestans, varsle 113, hjerte-lunge-redning, elektrosjokk, ambulanse og medisinsk behandling.
- Medisinsk nødtelefon. 1-1-3.
- Når skal vi ringe? Hva skal vi si? Hva skjer når vi ringer?
- Hva har hendt? Sykdom, rus eller skade?
Framgangsmåte når du ser en person i hjelpeløs tilstand.
- Frie luftveier.
- Stabilt sideleie.
- Hjerte-lungeredning
- Fremmedlegeme i luftveiene.
- Hva gjør vi?
- Framgangsmåte på store personer, babyer, og på oss sjøl hvis vi er alene.
- Mistanke om akutt hjertesykdom.
- Symtomer, varsle, hva gjør vi mens vi venter på ambulansen?
Arbeidsform:
Kurslederene underviser og demonstrerer om de ulike temaene.Alle kursdeltagerene er med på øvelser der de får prøvd fremgangsmåtene i de forskjellige situasjonene, stabilt sideleie og HLR. Repetisjoner gjennom hele kurskvelden om hva vi gjør ved hjertestans.
Problemstillinger:
- Hva gjør vi når noe har skjedd?
- Kan det være farlig?
- Medisinsk nødtelefon.Når ringer vi? Hva skjer når vi ringer?
- Hva gjør vi når vi ser en hjelpeløs person?
- Hva gjør vi når noen har fått et fremmedlegeme i halsen?
- Hva gjør vi når det er mistanke om akutt hjertesykdom?
2. samling
TmL: 3
Tema:
Førstehjelp: Skader og ulykker. Vurdere hvor alvorlig skaden er, bedømme situasjonen, sikre ulykkesstedet, vurdere indre blødninger, førstehjelp i det daglige. Øvelser på flere forskjellige poster.
Stikkord:
Vi bruker godkjente instruktører fra den lokale Røde Kors foreningen. De bruker andre del av et godkjent kursopplegg for foreninger, arbeidsplasser o.l. De stiller med to instruktører i tre timer.
- Repetisjon av alt vi lærte på forrige samling.
Skader og ulykker.
- Vurdere hvor alvorlige skadene er.
-se på
-snakk med
-ta på - Først på ulykkesstedet.
-bedøm situasjonen
-varsle 113
-sikre ulykkesstedet
-hindre brann og eksplosjon
-finn alle som er innblandet
-kan du ta ledelsen på ulykkesstedet? - Vurdere indre blødninger
-tegn å se etter
-førstehjelp ved store blodtap - Førstehjelp ved ytre blødninger
-trykkbandasjer
-andre bandasjer - Førstehjelp i det daglige
-etseskader
-forbrenninger
-brudd, åpent og lukket brudd.
-sår - Øvelser:
-Bilulykke med bevistløs person. Frie luftveier, fremgangsmåte, varsling.
-Fallulykke i trapp. Bruddskader, åpent og lukket brudd.
-Kuttskader med store blødninger.
-Bevistløs person uten ytre skader.
-Brannskade med 3. grads forbrenning.
Arbeidsform:
Teori og praksis.Undervisning, demonstrasjon, repetisjon og praktiske øvelser.
Problemstillinger:
- Hva gjør vi når vi finner en skadet person?
- Hva gjør vi når vi kommer først til et ulykkessted?
- Hvordan kan vi få mistanke om at en person har indre blødninger?
- Hva gjør vi ved etseskader?
- Hva gjør vi når noen har brendt seg?
- Hva gjør vi når noen har bruddskader?
- Hva gjør vi med forskjellige sår og blødninger?
3. samling
TmL: 3
Tema:
Praktisere noe av teorien ute i friluft.
Stikkord:
- Søk i skred med søkestenger, fornuftig ferdsel i skredutsatte områder, tegn å se etter i snøen, demonstrasjon av lavinehund.
- Vi har med instruktører fra Røde Kors og en hundeinstruktør fra Norske Lavinehunder.
Arbeidsform:
Praktisere bruk av søkestenger, se etter tegn i snøen, praktisere førstehjelp f.eks. spjelking av brudd, lage båre o.l.
Problemstillinger:
- Hva gjør vi når vi kommer til en skredulykke?
- Hvordan behandler vi skadde personer fra ulykken?
- Hvordan kan vi selv unngå å komme i en skredulykke?
- Hvordan skal vi best ruste oss for en tur i fjellet?Hva har vi sekken o.s.v.
- Andre ulykker som kan skje på tur. Sår, brannskader o.s.v.
4. samling
TuL: 3
Tema:
Førstehjelp i praksis. Planlegge hva vi vil vise fam på høstfesten.
Stikkord:
- Praktisere og vise fram det vi har lært til andre.
- HLR
- stabilt sideleie
- brudd
- sårskader, store og små.
- forgiftning
- fremmedlegeme i luftveiene.
- skogsulykke mmed klemskade
- skogsulykke med kuttskade
- fallulykke
- ulykke med pil og bue
- spikkeulykke
- brannskade
Arbeidsform:
Planlegge forskjellige arrangerte ulykker og finne ut hva som skal gjøres i de forskjellige tilfellene. Lage plakater som viser framgangsmåter ved forskjellige ulykker
Problemstillinger:
- Praktisere og vise fram det vi har lært til andre. Vi lager grupper som tar for seg de ulike situasjonene vi kan komme opp i.
- Hva er det viktigste vi har lært?
- Hva kan skje når vi har 4H møter eller jobber med prosjektene våre?
- Hva slags ulykker og skader kan vi ellers komme opp i?
5. samling
TmL: 3
TuL: 2
Tema:
Demonstrasjon av det vi har lært på førstehjelpskurset. Lage øvelser på forskjellige skader og sykdommer og vise det fram til de andre.
Stikkord:
- Hva er det viktigste nå vi oppdager en ulykke eller en syk person?
- HLR
- stabilt sideleie
- brudd
- sårskader
- forgiftning
- fremmedlegeme i luftveien
- skogsulykke med klemskade
- skogsulykke med kuttskade
- fallulykke
- Spikkeskade
- ulykke med pil og bue
- brannskade
Arbeidsform:
Demonstere ulike ulykkesscenarier. Kursdeltagerene er delt i grupper. Noen er skadet og andre skal demonstrere hva som må gjøres på de forskjellige postene. Kursinstruktørene deltar og hjelper oss med sminke og utstyr.
Problemstillinger:
- Praktisere og vise fram det vi har lært. Vi tar for oss situasjoner som kan skje når vi har aktiviteter i klubben, og ulykker og skader vi kan komme borti ellers.
- Hva kan skje?
- Hva skal vi gjøre når noe har skjedd?
6. samling
TuL: 3
Tema:
Praktisere hjerte-lunge-redning.
Stikkord:
Bruke Anne-dukken og øve oss på HLR. Øve på stabilt sideleie.
Huske på prosedyren ved hjertestans.
Varsle 1-1-3. Hvor er du? Hvem er du? Hva har skjedd? Starte HLR. Hjertestarter. Ambulanse.
Arbeidsform:
Praktiske øvelser med dukke og hverandre.
Problemstillinger:
Trygge oss på at vi er gode nok til å tørre og hjelpe til hvis vi kommer i en situasjon der det trengs. Alle kan bli nødt til å sette i gang med førstehjelp en eller annen gang. Da er det viktig å være trygg nok til å tørre å prøve. Huske prosedyren med å varsle medisinsk nødtelefon,slik at hjelpen kommer så fort som mulig, og veiledning til førstehjelp kan bil gitt.
7. samling
TuL: 3
Tema:
Evaluering av kurset.
Stikkord:
Hva har vi lært?
Arbeidsform:
Alle skriver i prosjektheftet sitt om hva de har lært, hvordan de syns det var og hva som har gått bra og hva vi kunne gjort annerledes.
Problemstillinger:
Hva har vi lært?
Har det vært nyttig å lære?
Tør vi å bruke det vi har lært?
Hva var morsomt?
Hva kunne vi gjort annerledes?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Kurs boka til Røde Kors.
- Norsk grunnkurs i førstehjelp.
- Eget prosjekthefte.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Godkjente innstruktører fra Røde Kors.
Avsluttende prøve/eksamen
Alle lager et eget prosjekthefte der de skriver om det de lærer, og hvordan de syns det gikk.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.