1284 Teaterinstruktør 4H del 1
Læringsmål
Deltakerne skal settes i stand til å være instruktører på teaterkurs i 4H, og lede teateraktiviteter og annen kulturell formidling i fylkene.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdom i alderen 16 -20 år, som har erfaring med teateraktiviteter og/eller kulturell formidling
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Teaterinstruktørens rolle
Stikkord:
- Instruktøren som rollemodell.
- Kort om forberedelser.
- Kort om grenser.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale
Problemstillinger:
- Hva forventes av en instruktør i 4H?
- Hvordan fylle instruktørrollen på en god måte?
2. samling
TmL: 2
Tema:
Teaterarbeid og kulturell formidling.
Stikkord:
- Teaterarbeid som formidlingsform
- Teateraktiviteter og læring
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale.
Problemstillinger:
- Hva er teaterarbeid?
- Hva kjennetegner kulturell formidling i 4H?
3. samling
TmL: 2
Tema:
Læring, metodikk og planlegging.
Stikkord:
- Motivasjon
- Didaktikk
- Vise ulike måter å planlegge på.
- Valg av arbeidsform og metoder.
- Lek som metode.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, samtale og praktiske øvelser
Problemstillinger:
- Hva er læring?
- Hvordan planlegge teaterkurs?
- Hva er viktig å tenke på i planlegging?
- Hvordan gjennomføre kurs?
4. samling
TmL: 3
Tema:
Kommunikasjon og formidling
Stikkord:
- Hvordan formidle fagstoff.
- Ulike former for kommunikasjon.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, samtale og praktiske øvelser
Problemstillinger:
- Hvordan etableres god kommunikasjon?
- Hva er det viktig å tenke på ved formidling?
5. samling
TmL: 1
Tema:
Formidling av verdier, tradisjoner og budskapet i 4H gjennom teateraktiviteter og andre kulturelle uttrykk
Stikkord:
- Kort innblikk i 4H som organisasjon.
- Litt om tradisjonell teater- og kulturformidling i 4H.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale
Problemstillinger:
Hvordan kan vi bruke teaterarbeid/kulturelt arbeid som ledd i organisasjonsbygging og utvikling ?
6. samling
TmL: 3
Tema:
ÅLVÅGS (Å Lære Ved Å Gjøre Sammen)
Stikkord:
- Teaterarbeid og kulturell formidling i praksis i 4H.
- Kurset som praksisfellesskap.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, praktiske øvelser
Problemstillinger:
Deltakerne får et tema/case de skal arbeide med, og deretter presentere for hverandre og kursinstruktørene. De skal vise hvordan de kan ta i bruk det de har lært så langt på kurset.
7. samling
TmL: 2
Tema:
Teaterarbeid og kulturell formidling i 4H
Stikkord:
Tema: Teateraktiviteter som lærings- og formidlingsopplevelser i praksis.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale med utgangspunkt i ÅLVÅGS-oppgaven som ble gjennomført i den sjette samlingen.
Problemstillinger:
Hvordan lære bort, og hvordan organisere arbeidet i praksis?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Kursinstruktøren
- På scenen
- Miljørevyen
- Ekstremsport for pyser
- MobbStopp
- Året Rundt
- Kompendium
For lærer/instruktør:
- Kursinstruktøren
- På scenen
- Miljørevyen
- Ekstremsport for pyser
- MobbStopp
- Året Rundt
- Trygg og tilstede
- Kompendium
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Teaterinstruktør eller tilsvarende kompetanse
Avsluttende prøve/eksamen
Muntlig evaluering på slutten av helgen, med gruppesamtale om hvordan kurset har vært
Kurset blir evaluert ved hjelp av en anonym Questbackundersøkelse som sendes alle deltagerne i etterkant.
Utfyllende opplysninger
Teaterinstruktør i 4H er en tredelt utdanning, som består av to kurs (del 1 og del 2), med en mellomliggende praksisperiode hvor deltagerne skal instruere på teaterkurs i eget fylke, eller i lokale 4H-klubber.