1307 Terapihest-fysisk egenskp. og trening
Læringsmål
- Valg, trening og vedlikehold av terapihesten.
- Man skal lære hvorfor hestens kropp fungerer som den gjør og hva man kan gjøre for at hesten skal holde seg frisk og trives i terapiarbeid
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Deltagere over 18 år som jobber med eller ønsker å jobbe med hest i terapeutisk sammenheng.
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Hesten og trenerens fysiske forutsetninger for å gjøre en god jobb og holde seg friske
Stikkord:
Muskler, holdning, kroppskontroll
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, gruppearbeid, praktiske øvelser
Problemstillinger:
Hvilke egenskaper gjør hesten terapeutisk?
2. samling
TmL: 6
Tema:
Valg, evaluering, bakkearbeid
Stikkord:
Utstyr, treningsprinsipper, hva er viktig i hestens eksteriør? Hvorfor arbeide for hånd og longering?
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, praktiske øvelser
Problemstillinger:
Hvordan velge hest med riktige fysiske forutsetninger og hvordan trene og vedlikeholde den?
3. samling
TmL: 5
Tema:
Øvelser for å styrke hesten under rytter. Den gamle hesten.
Stikkord:
Hvor mye trening trengs? Hvordan trener men?
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, praktiske øvelser
Problemstillinger:
Hvordan hjelper man hesten til å bruke kroppen på riktig måte?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- NRYF rettningslinjer for dressur.
- Alois Podhajsky: The complete training for horse and rider.
- Eget kurskompendie.
For lærer/instruktør:
- NRYF rettningslinjer for dressur.
- Alois Podhajsky: The complete training for horse and rider.
- Eget kurskompendie.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Instruktør må ha allsidig kunnskap om hestens måte å lære og reagere på, treningsmetoder, muskelsetting og underliggende teori. Forskjellige typer hest og egnet utstyr må være tilgjengelig.
Avsluttende prøve/eksamen
Oppsumering av kurset på siste samling og evaluering på eget skjema
Utfyllende opplysninger
Teori om hesten og menneskets funksjon/væremåte leder til praktiske øvelser som understøtter teorien. Ca 1/2 time teori pr time praksis.