132 Lagsbigårder - studietur
Læringsmål
Gi deltagerne kunnskap om hvordan lagsbigårder opprettes, driftes og finansieres:
- Lære om hvorfor vi trenger en lagsbigård? Hva kan den brukes til: kurs, opplæring, demonstrasjoner, informasjonsdager, publikumsdager, produksjon av avleggere.
- Lære om hvilke krav vi bør stille til en god lagsbigårdslokalitet
- Lære om bruk av lokaler i lagsbigården, fordeler og ulemper
- Eie eller leie, fordeler og ulemper
- Lær om ulike løsninger for å drifte lagsbigården: frivillige, kursdeltagere, innleid birøkter. Lær om ulike ordninger for betaling. Administrasjon.
- Ulike finansieringsordninger og hvordan man søker. Fond, legat og stiftelser. Lære om hvordan vi får driftsinntekter: salg av honning, avleggere, kurs osv.
- Lære om gode rutiner i lagsbigården: drift av kuber, hygiene, sykdomsforebygging og –behandling, HMS.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ansvarlige for lagsbigårder. Tillistsvalgte i lag som ønsker å starte lagsbigårder.
Innhold
- Hva kan lagsbigården brukes til?
- Hvordan opprette en lagsbigård
- Hvordan inspirere og motivere tillitsvalgte og medlemmer til å drifte en lagsbigård
- Lagsbigården som kursarena
- Produksjon av avleggere i lagsbigården
- Demonstrasjoner i lagsbigården
- Hygiene, sykdomsforebygging og behandling
- Hva er en informasjonsbigård og hvordan kan denne brukes?
- Hvilke opplevelser kan vi gi ikke-birøktere i en lagsbigård?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Tidsskrift for Biavls temahefte: Skolebigården
Organisering og arbeidsmåter
Forelesning
Gruppearbeid
Diskusjon
Demonstrasjon
En studiereise til ulike lagsbigårder. Forelesninger og demonstrasjoner hos de ulike vi besøker. Gruppediskusjoner mellom besøkene og underveis.
Krav til lærer/instruktør
Har erfaring i opprettelse og drift av lagsbigård, informasjonsbigård eller lignende.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.