1374 Videregående kurs i birøkt
Læringsmål
- Kursdeltagerne skal se sammenhengen mellom egen dyktighet, bienes trivsel og produksjonsresultatet.
- De skal også se sammenhengene og samspillet mellom bifolket og bifolkets miljøbetingelser.
- Det er utarbeidet egne læringsmål for kurset.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Birøktere med grunnkurs (nybegynnerkurs) i birøkt + minst 1 års praktisk erfaring i birøkt, eller med realkompetanse gjennom minst 2 års erfaring som aktiv birøkter.
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
- Viktige bedriftsøkonomiske forhold
- Bigården gjennom året
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
- Sette opp planer som standardiserer operasjonene og gir god utnyttelse av bifolkenes produksjonspotensiale og bigårdens trekkgrunnlag
- Kjenne de grunnleggende økonomiske sidene ved birøkt, og hvilke forhold som har stor betydning for det økonomiske resultatet
- Kunne vurdere hvordan ulike driftsformer kan påvirke produksjonens økonomi, og vurdere hvordan endringer i driftsopplegg kan bedre effektiviteten i produksjonen
2. samling
TmL: 3
Tema:
- Trekkforholdenes betydning
- Bifolkets naturlige utvikling gjennom året
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
- Bifolkets naturlige utviklingscyklus gjennom året, og hvilken betydning denne har i praktisk birøkt
- Bifolkets vekst og utvikling: forutsetninger og dynamikk
- Bifolkets reproduksjonsbiologi og grunnprinsippene for svermhindring og dronningproduksjon
- Dronningas oppgaver og betydning i bifolket. Hva er ei god dronning ?
- Bifolkets helse og ”imunforsvar”
- Kjenne hovedtrekkplantene: blomstringstidspunkt, varighet, nektarproduksjonen i området, og forutsetningene for denne
- Vurdere trekkforholdene: hovedtrekkperiodene og nektarpotensialet i et område, og hvilke innvirkning dette har på bifolkenes utvikling og valg av driftsform
- Forstå klimaet og værets betydning for bifolkenes utvikling og valg av driftsform
3. samling
TmL: 3
Tema:
- Driftsformer, driftsplanlegging og standardisering
- Vår og forsommeroperasjoner (april-15. Mai)
- Operasjoner: kubeoppbygging og svermhindring
- Kubeoppbygging (kubesjekk, innskrenking, drivforing, yngelutjevning, varroabehandling)
- Svermhindring ( dronningcellesjekk, utvidelse og kassepåsett)
- Sommervandring og utebigårder
- Presentasjon og utdeling av øvingsoppgave 2: ”sett opp en begrunnet, realistisk driftsplan for bigården din for neste sesong” (innlevering siste kursdag)
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
- Kubevurdering, innskrenking / utvidelse av plass, drivfòring, yngelutjevning.
- Tilpasning til hovedtrekkene
4. samling
TmL: 3
Tema:
- Kubeoppbygging (kubevurdering, innskrenking/ utvidelse, drivfòring, yngeloverføring)
- Svermhindring (sjekk for dronningceller, kassepåsett), varroabehandling (dronetavleteknikken)
Stikkord:
- Kubesjekk for dr. Celler
- Kassepåsett og yngeloppflytting
- Inngrep i kuber med dronningceller
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse
Problemstillinger:
- Metoder og teknikker for å unngå svermerus vs behandling av kuber i svermerus:
- Regelmessig kubesjekk
- Plassregulering
- Yngelflytting
- Styrkeregulering
5. samling
TmL: 3
Tema:
Sommeroperasjoner (15 mai – 15.juli)
Stikkord:
- Svermhindring, svermbehandling, avleggerproduksjon, dronningproduksjon
- Sverming og svermhindring
- Det biologiske grunnlaget (hva påvirker sverming)
- Hindre svermerus
- Handtere svermerus
- Sverming og svermbehandling
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
6. samling
TmL: 3
Tema:
- Svermhindringsmetoder og teknikker
- Kuber uten svermerus
- Kuber i svermerus
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse
7. samling
TmL: 3
Tema:
- Dronning og –skifte
- Dronningproduksjon
- Avleggere og avleggerproduksjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
- Det biologiske grunnlaget for effektiv dronningproduksjon
- Avlsmaterialet, cellebyggeren og parebifolket
- Metoder og teknikker: omlarving / cellelist, parekasett / yngelavlegger.
- Reinparing vs friparing
- Litt avlsteori
- Litt parebiologi
8. samling
TmL: 3
Tema:
- Dronningproduksjon – metoder og teknikker
- Avleggerproduksjon – metoder og teknikker
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelser
Problemstillinger:
- Hensikten (oppformering, svermhindring, parebifolk)
- Metoder og teknikker: skaksverm, yngelavleggere, oppdeling av bifolk
9. samling
TmL: 3
Tema:
Seinsommeroperasjone (15. Juli – 1. September)
Stikkord:
- Operasjoner: lyngvandring, bifolk til overvintring, honninghøsting
- Gode bifolk til overvintring
- Lyngtrekk og lyngvandring
- Effektiv innhøsting
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
- Hvorfor vandre med biene ?
- Vandring eller stasjonær utebigård?
- Trekkvurdering
- Kubepassering og logistikk
- Teknikker og organisering av vandring over lange avstander (lyngvandring)
- Tidspunkt
- Metoder og teknikker (båsing, børsting, bitømmer)
- Hvorfor viktig med gode kuber til overvintring ?
- Hva er en god overvintringskube?
- Hvordan sikrer vi oss gode overvintringskuber ?
10. samling
TmL: 3
Tema:
Høstoperasjoner ( september – november)
Stikkord:
- Operasjoner: dronninginnføring, overvintring, slynging og honningbehandling
- Dronninginnføring
- Klargjøring for overvintreing
- Varroabehandling
- Slynging og kasselagring
- Honningbehandling
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
- Honningbehandling for konsummarkedet (podemetoden)
- Styrkevurdering, innskrenking, og fòring
- Litt middbiologi
- Behandlingsmetoder med organiske syrer
11. samling
TmL: 3
Tema:
- Dronninginnføring – metoder og teknikker
- Kort teoretisk gjennomgang (repetisjon)
- Demonstrasjon og praktiske øvelser
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse
Problemstillinger:
- Hvorfor skifter vi dronninger?
- Biologiske forutsetninger for vellykket dronninginnføring, bifolkets ”mentale” tilstand, tidspunkt på året
- Metoder og teknikker: papirmetoden, burmetoden
12. samling
TmL: 3
Tema:
- Presentasjon og diskusjon av driftsplaner (se øvingsoppgave 2)
- Faglig oppsummering
- Foredrag med diskusjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar, presentasjon av oppgaver, oppsummering
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Roar Ree Kirkevold: ”Ingarsis birøkt”
- Biodlarna: ”Boken om Biodling”, kursnotater.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
God kunnskap om kursets tema, god formidlingsevne.
Avsluttende prøve/eksamen
Eget evalueringsskjema, lastes ned fra Norges Birøkterlags hjemmeside.
Utfyllende opplysninger
Kursmateriell lastes ned fra Norges Birøkterlags hjemmeside.