139 Humler i samspill med natur og hage
Læringsmål
- Deltakerne får gjennom teori, praksis og oppleving ny kunnskap om humler, ved å lære om forskjellige arter, hvor de lever og hva de lever av.
- De lærer å lage og innrede humlekasse.
- De lærer hvordan hage-eiere kan hjelpe humlene.
- De lærer om humlevennlige planter i naturen, hagen og i blomsterenga.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Hage-eiere og andre som er interessert i humler og å bidra til å gjøre omgivelsene mer humlevennlige. Ingen forkunnskap.
Innhold
Foredrag med lysbilder om humler og humlekunnskap
- forskjellige arter og deres levevilkår
- hva kan vi gjøre for å hjelpe humlene
- humlevennlige planter mm.
-
Bygging og innredning av humlekasser
Hagevandring med vårblomstring
- klarer vi å identifisere noen humlearter her?
- hvilke humlevennlige planter finner vi her?
- hva i denne hage er spesielt humlevennlig?
- hva kunne gjort hagen mer humlevennlig?
Ekskursjon: engvandring, der vi besøker forskjellige typer enger.
- hvorfor trenger vi blomsterenger?
- blomsterenga og humlene
- hvilke humler trives på forskjellige typer eng?
- klarer vi å identifisere noen humlearter?
- se på planter i naturen som humlene trenger/liker
- hvordan ta vare på enga og humlene?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
- Multimediapresentasjon
- Prefabrikerte sett til humlekasser
- Verktøy
- Materialer for å innrede humlekassene
- Humlelitteratur og flora for bruk i felt
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Instruksjon med lærer
Forelesning
Gruppearbeid
Diskusjon
Praktisk trening/arbeid
Studiesirkel (delvis med lærer)
Ekskursjoner (hage- og engvandringer)
Utfyllende opplysninger
Humleforedrag og veiledning til å bygge humlekasser I samarbeid med Humleklubben på Beitostølen.
Engvandring med vegetasjonsrådgiver Tanaquil Enzensberger.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.