1400 Hverdagslydighet/dressur
Læringsmål
Hundeeierne skal få et grunnlag for grunndressur og en enklere hverdag med egen hund gjennom å praktisere diverse øvelser-
Fokusere på lære om ansvarlig hundehold.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle hundeeiere.
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Presentasjon av instruktører og deltakere.
Stikkord:
Bli kjent med ekvipasjene, alder på hund, erfaring og "hva ønsker eieren å oppnå"\ Gå teoretisk igjennom innlæring av hund. Hjelpemidler, motivasjon, bruk av belønning, når belønne. Hvilken belønning fungerer best for din hund?\
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og diskusjon. Anbefale literatur.
2. samling
TmL: 5
Tema:
Praktisk innlæring av øvelser og teori
Stikkord:
Innlæring av; når belønne, kontakttrening, sitt og bli, gå i slakt kobbel, lineføring med vendinger.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser (ca 15 min) - samling med teori og diskusjon, praktiske øvelser (15 min) - samling med teori og diskusjon osv.
3. samling
TmL: 5
Tema:
Repetisjon, innlæring av nye øvelser og teori
Stikkord:
Kontakttrening, sitt og bli, lineføring, gå i slakt kobel. Nytt: Innkalling, ligg og bli liggende, targeting, apport
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser (ca 15 min) - samling med teori og diskusjon, praktiske øvelser (ca15 min) - samling med teori og diskusjon osv
4. samling
TmL: 5
Tema:
Repetisjon, innlæring av nye øvelser og teori.
Stikkord:
Stille høyre krav til ekvipasjen. Nytt: Hinder, stå, fellessitt og fellesdekk.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser (ca 15 min) - samling med teori og diskusjon, praktiske øvelser (ca 15 min) samling med teori og diskusjon osv
5. samling
TmL: 5
Tema:
Repetisjon av alle øvelsene og teori
Stikkord:
Gjennomgang av alle øvelser. Motivere eieren for videre trening.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis. Tilbakemelding fra instruktør, og oppsummering, teori og diskusjon.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Deltakere: NKKs konkurranseregler for lydighet, Internett og diverse tilgjengelig litteratur.
Lærer/instruktør: Litteratur om positiv hundedressur. Skal ha gjennomgått lignende kurs selv.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Trinn 1 instruktør. Arrangert lignende kurs, samt trent egen hund i høyere klasser i lydighet og eller bruks, RIK, jakt, agility.
Avsluttende prøve/eksamen
Instruktørene møtes og evaluerer kurset. Hva var bra og hva fungere mindre bra. Sender inn rapport til Studieforbundet natur og miljø.
Utfyllende opplysninger
En del av teorien kan gis som samtidig elektronisk kommunikasjon.