1402 Sammen sa du? Ja, samvirke!
Læringsmål
Økt kunnskap og bevissthet om landbrukssamvirke, samt videreføre debatten om landbrukssamvirke i et framtidsretta perspektiv.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Bønder over hele landet
Innhold
1. samling
TmL: 2
TuL: 2
Tema:
- Utgangspunktet for etablering av landbrukssamvirke.
- Hvorfor er landbrukssamvirket like viktig i dagens landbruk sett i forhold til konkurransen fra andre aktører i næringsmiddelindustrien?
Stikkord:
Samarbeid i form av samvirke:
- Samvirke som organisasjonsform.
- Samvirkeprinsippene. Stå sterkere i krevende marked.
- Sikre langsiktig eierskap.
Landbrukssamvirkets oppgave som markedsregulator:
- Landbrukssamvirkets mottaksplikt sett i forhold til andre aktører i næringsmiddelindustrien.
- Opprettholde norsk matproduksjon over hele landet.
Arbeidsform og gjennomføring:
2 timer forelesning om tema, 2 timer diskusjon med utgangspunkt i debattspørsmålene i informasjons-/debattheftet.
Problemstillinger:
Konkurransen mellom landbrukssamvirket og andre aktører i næringsmiddelindustrien. Hvorfor er det viktig å opprettholde et sterkt landbrukssamvirke?
2. samling
TmL: 2
TuL: 2
Tema:
Maktkampen i verdikjeden for mat. Bondemakt eller kjedemakt?
Stikkord:
- Dagligvarekjeder integrerer bakover i verdikjeden fra jord til bord.
- Samvirke som organisasjonsform motvirker denne "trenden".
- Opprettholdelse av sterke samvirkeforetak i landbruket avgjørende i denne sammenheng.
Arbeidsform og gjennomføring:
2 timer forelesning om tema, 2 timer diskusjon med utgangspunkt i debattspørsmålene i informasjons-/debattheftet
Problemstillinger:
- Dagligvarekjedene har begynt å integrere bakover i verdikjeden for å få mer makt i verdikjeden fra jord til bord.
- Hvorfor er landbrukssamvirket helt avgjørende for bonden og norsk landbruk i denne sammenheng?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Informasjons-debattheftet "Sammen sa du? Ja, samvirke" Heftet kan bestilles på post@smabrukarlaget.no
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Instruktør bør ha grunnleggende kunnskap om landbrukssamvirke både i et historisk, dagsaktuelt og framtidsretta perspektiv.
Avsluttende prøve/eksamen
Etter endt kursopplegg skal arrangør av kurset evaluere kursets innhold og effekt skriftlig, og sende tilbakemeling på e-post til samvirke@smabrukarlaget.no
Utfyllende opplysninger
Fordelingen av timeantall satt opp til undervisning og påfølgende diskusjon kan vurderes alt etter ønske og behov. Kritiske spørsmål og påfølgende debatt ønskes vektlagt.