144 Stevneleder - utdanning
Læringsmål
Deltakrne skal få kompetanse som prøve/stevneleder på brukshundprøver.
- Deltakerne skal lære om stevnelders ansvar for at planlegging og utførelse i henholdt til gjeldende regelverk.
- De skal lære om stevneleder som kontakt ved klager på arrangementet og problemløser sammen med dommeren.
- De skal lære om stevneledes ansvar for å fylle ut og sende inn skjemaer til NKK.
Læringsmål:
- Deltakerne skal få god kjennskap til regelverket for brukshundprøver.
- De skal lære å kunne planlegge et stevne fra start til slutt, både vedr. tidsplaner, antall funksjonærer og deres oppgaver.
- De skal lære å kunne "merke opp" en lydighetsbane i hht. regelverket
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Målgruppe: Funksjonærer ved brukshund stevner.
Krav. Medlem av NKK eller samarbeidende klubb. Minst ha opprykk til klasse C i brukshund prøve. Anbefaling av sin lokale klubb.
Innhold
- Lydighet
- Utstyr
- Oppmerking av lydighetsbanen
- Generelt lydighet
- Spesialøvelser
- Feltsøk
- Spor oppsøk
- Spor
- Rundering
- Planlegging / Sekretariat
- Etter stevnet
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Trykte Kurshefter beregnet for kurset. Teknisk utstyr: Power Point fremviser
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Instruksjon med lærer
Gruppearbeid
Demonstrasjon
Praktisk trening/arbeid
Krav til lærer/instruktør
En som har dommerutdanning og en stevneleder med bred erfaring
Avsluttende prøve/eksamen
Etter endt kurs utdeles skriftlig eksamensoppgaver som sendes kursledelsen innen 14. dager. Godkjent besvarelse kvalifiserer til "Stevnelder"
Utfyllende opplysninger
Stevneleder har ansvar for å sende inn følgende skjemaer til NKK: Opplysninger om prøven, antall påmeldte, antall startende og antall premierte/bestått, oppgjørsskjema for aktivitetsavgift, Referat fra prøvens leder, Rapport fra NKK representant, samt resultatskjemaer
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.