1452 Førstehjelp - helg
Læringsmål
- Gi en fordypende og bred kunnskap og øvelseerfaring i førstehjelp ved diverse skader og situasjoner som kan skje i speidersammenhang.
- Gi kunnskap i beredskap, etikk og sikkerhet i forhold til førstehjelpsituasjoner.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ledere i Norges speiderforbund
Innhold
1. samling
TmL: 4
TuL: 1
Tema:
NGF, i tillegg fremmedlegeme i luftveiene, hjerneslag, opptreden på skadested, fjerning av hjelm
Stikkord:
- Registrering
- Kursåpning
- NGF
- Varsling, riktig hjelp
- Undersøkelse av hjelpeløs person
- Bevisstløs, puster – puster ikke – hjertesykdom
- HLR
- Fremmedlegeme i luftveiene
- Hjerneslag
- Opptreden på skadested
- Fjerning av hjelm
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
- Norsk Grunnkurs i Førstehjelp. (del av kurs, praktisk del holdes i senere samling)
- Hvordan å varsle og få hjelp?
- Hvordan å undersøke hjelpeløs person, bevisst, bevisstløs, hjertesykdom?
- Fremmedlegeme i luftveiene, hva, hvordan?
- Hjerneslag, informasjon, oppdage?
- Fjerning av hjelm, risiko, å tenke på?
2. samling
TmL: 4
TuL: 1
Tema:
Redningstjenesten i Norge, ledelse, pasientundersøkelse, sykdommer
Stikkord:
- Redningstjenesten i Norge Enkel ledelse og pasientundersøkelse
- Sirkulasjon
- Diabetes/epilepsi/astma
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
- Hva er redningstjenesten i Norge?
- Hvordan gjøres en pasientundersøkelse?
- Viktig om sirkulasjonsystemet
- Hva er og hvordan fungerer diabetes, epilepsi og astma?
3. samling
TmL: 5
TuL: 2
Tema:
Allergi, brann og frost, tur og leir, hjertestarter, praktisk øvelse
Stikkord:
- Allergi, stikk og bitt\ Brann og frostskader
- Sykdom og skade på tur og leir
- Førstehjelpsutstyr
- D-HLR bruk av hjertestarter
- Praktisk øvelse (HLR/D-HLR, pasient us, hjerte, dia, slag, astma/allergi)
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
- Førstehjelp ved allergi/stikk/bitt?
- Førstehjelp ved frostskader og brann?
- Førstehjelp ved sykdom og skade på tur og leir?
- Hva finnes og hvordan brukes førstehjelputstyr?
- Hvordan fungerer og hvordan å bruke HLR/D-HLR? Også i forhold til spørsmål ovenfor.
4. samling
TmL: 6
TuL: 1
Tema:
Brudd og hodeskader (behandling), Psykiske reaksjoner hos barn og unge, Beredskap, Øvelse
Stikkord:
- Psykiske reaksjoner hos barn og unge
- Brudd, bruddbehandling og hodeskader
- Beredskap i gruppe, etikk og sikkerhet
- Øvelse: HLR/D-HLR, rygg/nakke/hodeskader/pasientus/opptreden
- Evaluering og kursavslutning
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
- Hvordan håndtere forskjellige psykiske reaksjoner hos barn og unge?
- Håndtering av brudd og hodeskader?
- Hva er et brudd?
- Hvordan fungerer beredskap i gruppe?
- Hvordan skal man forholde seg til etikk og sikkerhet?
- HLR/D-HLR i forhold til rygg-/nakke-/hodeskader
- Opptreden ved førstehjelp.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Sykepleier eller tilsvarende.
Avsluttende prøve/eksamen
Tilpasset etter kursets praktiske opplegg og rammer.
Norges speiderforbund bruker elektronisk spørreundersøkelse.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.