1468 Brukslydighet - helg
Læringsmål
Gi deltagerne mer kunnskap om brukslydighet, hva som bør vektlegges, og inspirasjon/kunnskap til å videreutvikle brukshundene.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Hundeførere som ønsker å lære mer om brukslydighet. Både nybegynnere og videregående.
Innhold
1. samling
TmL: 8
Tema:
Praktisk trening basert på forutsetninger og målsetninger. Valgfrie øvelser innenfor brukslydighetsøvelsene i NBF.
Stikkord:
Deltakerne viser hundens nivå/forutsetninger og eventuelle utfordringer de ønsker å jobbe med under kurset. Påvirkninger, belønningsform, vanskelighetsgrad, føring av hund.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk opplæring under veiledning av instruktør.
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle lydighetstreningen?
2. samling
TmL: 8
Tema:
Praktis kopplæring basert på forutsetninger og målsetninger. Valgfrie øvelser innenfor brukslydighetsøvelsene i NBF
Stikkord:
Påvirkninger, belønningsform, vanskelighetsgrad, føring av hund. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk opplæring utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk opplæring under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle lydighetstreningen?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Regler for brukshundprøver, NBF
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Erfaren instruktør innenfor brukslydighet, helst NKK instruktør brukshund trinn 2 eller 3
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.