1486 Handlingsplan og org. utvikling
Læringsmål
- Gjennom en kursrekke få innsikt og kunnskap om programsatsing i egen organisasjon, kompetanseoppbygging i fagsaker og naturvernmessig tematikk gjennom forelesninger og/eller bruk av Naturvernskolen.
- Gi kunnskap og ferdigheter i å legge handlingsplaner for prioriterte satsingsområder og organisasjonsutvikling i frivillige organisasjoner.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle med interesse av naturvern og miljøsaker, særlig tilpasset medlemmer i NNV
Innhold
1. samling
TmL: 4
Tema:
Hundre år for Norsk Natur !
Stikkord:
Naturvernarbeid i nåtid, fortid og framtid med spissing mot valgt tema og lignende saker
Arbeidsform og gjennomføring:
- Forelesning.
- Hva sier Naturvernskolen om tema.
- Idedugnad og drøfting.
- Bruk av PC
Problemstillinger:
Tidligere erfaringer med tema og lignende saker.
2. samling
TmL: 4
Tema:
- Kunnskapsinnhenting.
- Handlingsplan.
Stikkord:
- Studiearbeid - hvordan lage en handlingsplan?
- Hva er utfordringen?
- Hva vil vi oppnå?
- Hvordan skaffer vi kunnskapen vi trenger?
- Hva kan skape naturglede i planarbeidet?
Arbeidsform og gjennomføring:
- Forelesning.
- Hva sier Naturvernskolen om tema.
- Idedugnad og drøfting.
- Bruk av PC
Problemstillinger:
- Konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
- Presentasjon av konklusjoner og forankring i organisasjonen
3. samling
TmL: 4
Tema:
Plan for iverkseting av handlingsplan.
Stikkord:
- Hva skal vi konkret gjøre?
- Mår skal det gjennomføres?
- Hvem skal delta?
- Hvem skal lede den videre planlegging og gjennomføring?
- Hvem tar ledelsen?
Arbeidsform og gjennomføring:
- Forelesning.
- Hva sier Naturvernskolen om tema.
- Idedugnad og drøfting.
- Bruk av PC
Problemstillinger:
- Konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
- Presentasjon av konklusjoner og forankring i organisasjonen
4. samling
TmL: 4
Tema:
Gjennomføringsfasen og detaljplaner
Stikkord:
- Har vi det utstyr, de personer og de ressurser som skal til?
- Søknad om tilskudd?
- Kan vi samarbeide med noen?
Arbeidsform og gjennomføring:
- Forelesning.
- Hva sier Naturvernskolen om tema.
- Idedugnad og drøfting.
- Bruk av PC
Problemstillinger:
- Konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
- Presentasjon av konklusjoner og forankring i organisasjonen
5. samling
TmL: 4
Tema:
Øving og befaring i forbindelse med naturopplevelser og naturglede.
Stikkord:
- Skaffe kunnskap om stedet, møteplasser og aksjonsområdet.
- Hvordan skape naturglede?
Arbeidsform og gjennomføring:
- Hva sier Naturvernskolen om naturopplevelse og naturglede.
- Idedugnad og drøfting.
- Bruk av kart og Naturbasen.
Problemstillinger:
- Evaluering av planprosessen
- Justering av konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Naturvernskolen [http://naturvernforbundet.no/skolen/]
- Styringsdokumenter og arbeidsprogram i organisasjonen
- Offentlige dokumenter om saken
For lærer/instruktør:
- Studieforbundet natur og miljø, nettsiden [http://naturogmiljo.no/]
- Naturvernskolen [http://naturvernforbundet.no/skolen/]
- Styringsdokumenter og arbeidsprogram i organisasjonen
- Offentlige dokumenter om saken
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
- Ha kunnskap om studieforbund, formidling/pedagogikk/ ha kjennskap til data\
- Ha erfaring og kunnskap om NNV
Avsluttende prøve/eksamen
Enkel evaluering:
- Jeg har lært ...
- Jeg er overrasket over ...
- Jeg vil vite mer om ...
- Jeg vil engasjere meg ...
Utfyllende opplysninger
Tema avgrense og spesifiseres ved søknad om tilskudd.
Aktuelle tema kan være: (tidsbruken justeres i forhold til valg av tema)
- Fiskeri, havbruk og nye marine næringer
- Naturglede og reiseliv
- Organisasjonsutvikling
- Samarbeid og alliansebygging
- Mineralnæringen
- Fornybar Energi
- Petroleum
- Andre næringer
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.