1490 Størst, eldst, klokast?
Læringsmål
- Deltagerne skal lære om møteledelse, årsmøte, motivasjon, rekruttering og respekt.
- De skal lære gjennom å ta opp og diskutere ulike problemstillinger på disse temaene og utveksle ideer og erfaringer fra klubbene sine.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Medlemmer og voksne i 4H
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Bli kjent med gruppen og kurset
Stikkord:
Introduksjon:
- Hvem er jeg, hvorfor står jeg her?
- Hva skal vi gjennom i dag?
- Bli kjent; navnelek.
- Forventninger til dagen og regler
- Årsmøte:
-Gjennomgang se på dagsordenen. - Til slutt; innlegg, replikk, delegat, observatør
Arbeidsform og gjennomføring:
Summegruppe, øvelser, informasjon/forelesning
Problemstillinger:
- Hvordan bli kjent med hverandre?
- Hva er ditt mål for kurset?
- Årsmøte hva er det, og hvorfor har vi det?
2. samling
TmL: 3
Tema:
Motivasjon, respekt og samarbeid
Stikkord:
- Motivasjon:Rekruttering,cv-bygging, belønning, godt miljø, mer ansvar
- Respekt: Ydmykhet, hvordan gjøre seg fortjent til gjensidig respekt, hvordan kan vi gi tillit/ ansvar?
- Samarbeid: Ulike personligheter, hvor mange bør sitte i et styre og hvem?
Arbeidsform og gjennomføring:
Summegruppe, øvelser, informasjon/forelesning
Problemstillinger:
- Hvorfor er vi med i 4H?
- Hva må vi gi, og hva får vi igjen for å være med?
- Hvem sitter i et klubbstyre,sammensetning, hvordan kan de fungere best mulig?
3. samling
TmL: 4
Tema:
Møteledelse
Stikkord:
- Oppsett av møtestruktur; Ingen "utenomsnakk", tør å gi vekk ansvar,se ut som en har kontroll.
- Diskusjon; argumentasjon, kroppsspråk, kommuniasjon, ordvalg.
- Effektivitet: møteledelse,finne "tidstyven", hvor bir det tiden?
Arbeidsform og gjennomføring:
Summegruppe, øvelser, informasjon/forelesning
Problemstillinger:
Hvordan få til et velfungerende møte?
4. samling
TmL: 3
Tema:
Samarbeidsorganisasjoner, nettsider og informasjon
Stikkord:
- Samarbeidsorganisasjoner: hvem er de, forventninger, samarbeid.
- Nettsider; hva er tilgjengelig, hvem kan bruke de, hvordan kan de brukes?
- Informasjon; Hvordan fungerer informasjonsflyten i klubben, 4H Hordaland, 4H Norge?
Arbeidsform og gjennomføring:
Summegruppe, øvelser, informasjon/forelesning
Problemstillinger:
- Hvilke samarbeidsorganisasjoner har 4H?Hva forventer vi av de, hva forventer de av oss?
- Hvilke nettsider er tilgjengelig, og hvordan kan vi bruke de på best mulig måte?
5. samling
TmL: 2
Tema:
Veien videre, evaluering
Stikkord:
- Spørsmål, oppsummering, avklaring av forventninger.
- Har vi oppnådd det vi forventet? Kan vi bruke noe av dette i klubben vår, slik at den vil fungere bedre?
Arbeidsform og gjennomføring:
Summegruppe, evaluering.
Problemstillinger:
Har vi oppnådd det vi forventet?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Prosjektheftet; Arbeid i klubbstyre
For lærer/instruktør:
- Prosjektheftet; Arbeid i klubbstyre
- Året rundt - hefte for leder og klubbrådgiver
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.