1511 Grønt fokus- i offentlige rom og nærmiljø.
Læringsmål
Deltakerne skal få erfaring med å ta i bruk ubenyttede områder i nærmiljøet, og skape et triveligere uteareal med grønne blikkfang, vakre farger og gode dufter. De skal også få muligheten til å erfare at vakre omgivelser kan ha en positiv innvirkning på oss mennesker i mellom.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
hagelagets medlemmer og ellers alle med interesse for grønne omgivelser.
Innhold
1. samling
TuL: 3
Tema:
Muligheter, arealavgrensning og arbeidskapasitet.
Stikkord:
Kartlegge områder man har lyst til å forskjønne, der hvor det ferdes mye mennesker som f.eks. skoler, kommunale bygg, bussholdeplasser, rundkjøringer, parker og etc.
Arbeidsform og gjennomføring:
Idemyldring i gruppe.
Problemstillinger:
- Hva er realistisk å klare og gjennomføre i forhold til ønsker, ideer og antall deltakere og deres arbeidskapasitet?
- Er vi mange nok, bør vi dele oss?
- Har vi evt. mulighet for å så planter selv
2. samling
TuL: 4
Tema:
Valg av satningsområder. Evt. utarbeide skisse.
Stikkord:
Planteplan, jordsmonn, plantevalg, vekstbetingelser, lysforhold, farger, former, nytte/pryd.
Arbeidsform og gjennomføring:
Befaring på utvalgte satsningsområder.
Problemstillinger:
- Hvilke planter ønsker vi oss på de utvalgte stedene?
- Hvilke planter egner seg?
- Hva passer sammen?
- Finnes det allerede beplantning på stedet eller rundt som må tas hensyn til?
3. samling
TuL: 3
Tema:
Økonomi og arbeidsfordeling.
Stikkord:
- Søke økonomisk støtte fra andre lag og foreninger, kommune, næringsliv og enkeltpersoner.
- Sende oppfordring til hagelagets medlemmer om å bidra med planteoverskudd fra egne hager.
- Søke gartnerier/planteforhandlere om bidrag til prosjektet.
- Evt. bestille frø hos planteforhandler.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk arbeid i gruppe.
Problemstillinger:
Hvor kan vi hente økonomisk og materielt bidrag.
4. samling
TuL: 4
Tema:
Praktisk arbeid.
Stikkord:
- Så, spa opp overskuddsplanter i hverandres hager, eller hos andre som er villige til å gi bort.
- Forberede bed/plantested, jordforbedring og luke.
- Planting.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid i gruppe.
Problemstillinger:
Har vi tilstrekkelig med planter og nok arbeidskraft?
5. samling
TuL: 3
Tema:
Pass og stell av plantene.
Stikkord:
Vanning, luking, gjødsling, fjerne visne blomster/blad.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid.
Problemstillinger:
Sykdomstegn/konsekvens av for dårlig plass i forhold til jord, lys, fukt etc.
6. samling
TuL: 3
Tema:
Pass og stell av plantene
Stikkord:
Vanning, luking, gjødsling, fjerne visne blomster/blad
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid.
Problemstillinger:
Sykdomstegn/konsekvens av for dårlig plass i forhold til jord, lys, fukt etc
7. samling
TuL: 3
Tema:
Pass og stell av plantene
Stikkord:
Vanning, luking, gjødsling, fjerne visne blomster/blad
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid
Problemstillinger:
Sykdomstegn/konsekvens av for dårlig plass i forhold til jord, lys, fukt etc
8. samling
TuL: 3
Tema:
Pass og stell av plantene
Stikkord:
Pass og stell av plantene
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktidk arbeid.
Problemstillinger:
Sykdomstegn/konsekvens av for dårlig plass i forhold til jord, lys, fukt etc
9. samling
TuL: 3
Tema:
Evaluering.
Stikkord:
- Erfaringsdeling. Hva har deltakerne lært/erfart under samling 5,6,7,8?
- Har plantene fått riktig plass i forhold til jordsmonn, lys, skygge, tørke og vann?
- Vi ser på hva som gikk rett og hva som gikk galt, og vurderer mulighetene til å videreføre kurset som et prosjekt i årene fremover.
- Evt. respons fra omgivelsene.
Arbeidsform og gjennomføring:
Erfaringsutveksling og diskusjon.
Problemstillinger:
Har vi lykkes med prosjektet, evt. tilbakemeldinger fra publikum.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Norsk Hagetidend nr 10 2012! Geriljaparken på Manglerud.
- Beate Slipher: Den store uteromsboka.
- Hageselskapets sortsliste.
- Hageselskapets grunnbok: Trivsel i hagen. Jane Schul: Hvilke plante hvor?
Materiell for deltakerne slik som frø, potter, jord og gjødsel kjøpes inn etter hvert som det trengs.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Avsluttende prøve/eksamen
Se samling 9.
Utfyllende opplysninger
Denne studiesirkelen vil strekke seg over mange uker og inneha både idemyldringer, søknadsbehandling og mye praktisk arbeid.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.