1514 Klatring
Læringsmål
- Deltakerne skal få en introduksjon i klatring og buldring
- Deltakerne lærer om klatringens historie
- Deltakerne får en gjennomgang av utstyr og teknikker
- Skal lære om sikkerhet ved klatring
- Får praktisere under instruksjon
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Unge i alderen 12 til 20 år.
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Introduksjon til klatring.
Stikkord:
- Gjennomgang av utstyr og sikkerhet.
- Det skal vises noen inspirerende klatrefilmer og historie rundt klatring.
- Lære å knyte knuter.
- Samarbeid i veggen.
Arbeidsform:
Teoretisk introduksjon.
Problemstillinger:
- Hva er riktig utstyr til klatring?
- Hvordan knyte riktige knuter?
- Bruk av sikkerhetsbrems.
- Hvor viktig er det å stole på hverandre?
2. samling
TmL: 5
Tema:
Klatring- teknikk, sikring, backup
Stikkord:
- Deltakerne lærer å sikre med backup.
- Teknikktrening i buldrevegg.
- Øving på bevegelse.
- Det legges vekt på at deltakerne utfordres ut ifra det nivå de befinner seg på.
Arbeidsform:
Teori og praktisk øvelse.
Problemstillinger:
- Hva er de beste bevegelsene i en klatrevegg?
- Hvordan "lese" en vegg for å finne den beste ruten?
- Hvordan tilpasse utstyret?
3. samling
TmL: 4
Tema:
Buldring.
Stikkord:
Buldring i fri form. Deltakerne skal vise at de kan bruke utstyret korrekt.
Arbeidsform:
Praktisk øvelse, mengdetrening.
Problemstillinger:
Fokus på sikkerhet og egenutvikling.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Godkjente klatreinstruktører.
Avsluttende prøve/eksamen
Det blir sendt ut en questback til alle kursdeltakerne i etterkant av kurset.
Utfyllende opplysninger
Dette kurset er tilrettelagt for personer uten klatreerfaring.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.