1527 NRH vann og strandsøk

Godkjent for 4–30 timer  |  4–100 deltakere  | 

Læringsmål

Hundefører skal lære å kunne bidra i alle faser av redningsarbeidet ved en redningsaksjon. Herunder kunne vurdere sikkerhet utover seg selv. Kurset tar utgangspunkt i kompetansekrav beskrevet i Nasjonal Veileder for redningstjenesten og søk etter savnet person på land og i vann.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Hundeførere som har gjennomført og fått godkjent modul 1 og 2, men studieplanen kan benyttes på alle nivå.

Innhold

Vannsøk/strandsøk tilknyttet ferskvann/saltvann, inkludert planlegging og samarbeid med andre nødetater.

Teori og praktisk gjennomføring

  • Planlegging og praktisk trening i forhold til søk fra båt, samt søk i strandsonen.
  • Hvordan trene hunden til å følge opp fert-bildet i vind og vindstille?
  • Hvordan få opp figurantinteresse ved svak fert?
  • Hvordan trene hunden til å jobbe systematisk over vannflaten?
  • Utfordringer i forhold til fert
  • Motivasjon og hundens mot i nytt miljø
  • Samspillet mellom hund og fører
  • Hvordan lese hundens signaler i ulike miljøer (saltvann/ferskvann)?
  • Hvordan styre hunden for å effektivt gjennomføre søket av et avgrenset område?

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

Nasjonal veileder for redningstjenesten, søk av savnet person på land

Gjeldende godkjenningsprogram for Norske Redningshunder med tilhørende materiell. Tilgang krever medlemskap i NRH.

Organisering og arbeidsmåter

Teori og praktisk trening med instruktør/veileder. 

Krav til lærer/instruktør

Instruktør, godkjent av Norske Redningshunder

Og/eller Senior Hundefører ettersøkning, utpekt av DI (Distrikts Instruktør)

Avsluttende prøve/eksamen

Ingen avsluttende prøve/eksamen

Utfyllende opplysninger

Studieplanen kan deles opp i flere kurs, og gjennomføres så mange ganger som den enkelte har behov for.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
  • Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.