1528 Nordområdekonferansen
Læringsmål
Fremme kunnskap om og ungdommens deltagelse i, debatten om hvordan man skal skape en bærekraftig utvikling i Nord-Norge, og hva som trengs for at nordområdesatsingen skal foregå på naturens premisser.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Studenter og ungdommer i Nord-Norge.
Innhold
1. samling
TmL: 4
TuL: 1
Tema:
Olje i Arktis
Stikkord:
Olje i Arktis, ulykkesrisiko, klimaendringer, klimaforskere, Greenpeace, Snøhvit og Goliat
Arbeidsform og gjennomføring:
- Innledning fra Jan Gunnar Winther (Polarinstituttet) om klimaendringer og Arktis
- Erlend Tellnes (Greenpeace) om olje i Arktis
- Geir Iversen (Geir mot Goliat) om Goliat-feltet og Arnstein Vestre (Natur og Ungdom).
- Det vil også være aksjonsforberedelser til en aksjon på lørdag.
Problemstillinger:
- Hvilke risikoer er forbundet med oljeboring i Arktis?
- Hva har oljeboring å si for klima?
- Hvilke falske forhåpnonger gir olje- og gassindustrien om en langvarig vekst i Nord-Norge?
2. samling
TmL: 5
TuL: 3
Tema:
Alternativer til petroleum i Nord-Norge
Stikkord:
Vindkraft, grønne utdannelser, debatt, aksjon,
Arbeidsform og gjennomføring:
- Paneldebatt med Helga Perdersen (AP), Ingeborg Steinholt (Rødt), Arnstein Vestre (NU) og Kjell Gievær (Petro Artic), og innledninger fra Norwea og Troms Kraft.
Problemstillinger:
- Hvordan legge prinsippet om bærekraft til grunn for nordområdesatsingen?
- Hvilke alternativer finnes til petroleum i Nord-Norge?
3. samling
TmL: 4
Tema:
Nordområdesatsing
Stikkord:
Sametingets visjoner, gruveindustri, fiskens potensiale i nord,
Arbeidsform og gjennomføring:
- Innledninger fra Råfisklaget, Davvin (miljøgruppe på UiT) og fagarbeider i NU om gruvedrift og fra en Sametingsrepresentant
Problemstillinger:
- Hvilket potensiale ligger i fiskerinæringen i nord?
- Hvilke problemer medfører den forventede gruveboomen i nord?
- Hva er Sametingets visjoner for nordområdesatsingen?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
God kjennskap til fagfelt de skal snakke om. Gjennom Natur og Ungdoms store nettverk vil vi sikre nettopp dette.
Avsluttende prøve/eksamen
Evalueringsskjema for deltagerne, samt en internevaluering av arrangementet.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.