1545 Rypejakt - opplæring
Læringsmål
- Rekruttere nye rypejegere.
- Følge opp nye jegere, og bidra til at jegere som har fullført jegerprøven kommer seg ut på jakt.
- Sammenkoble teorien fra jegerprøven inn i den praktiske jaktutøvelsen.
Holdningsmål:
- Lære om sikkerjakt og våpenbehandling.
- Lære om etisk/human jakt.
Kunnskapsmål:
- Lære om våpenet; spesifikasjoner og stell.
- Lære om lover og regler i forbindelse med rypejakt.
- Lære biologi/anatomi om ryper.
- Lære om jaktsituasjoner, skuddplass.
- Lære om behandling av felt vilt.
Kompetansemål:
- Lære praktisk utførelse av rypejakt.
- Lære å ta avgjørelser under jakt og på skuddplass.
- Lære å behandle felt vilt.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Nye jegere / nybegynnere / usikre jegere. Begge kjønn og alle aldre.
Alle som skal bære våpen må ha gjennomført og bestått jegerprøven.
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Før jakten
Stikkord:
Forberedelse til jakten, gjennomgang av temaer som:
- Jaktområde
- Kart, kompass og retning
- Sikkerhet på jakt
- Human jakt
- Våpenstell før og etter jakt
- Etikk
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og diskusjon.
Problemstillinger:
Viktig å værer sikker på at alle forstår hvordan en skal opptre i ulike jaktsituasjoner.
2. samling
TmL: 7
Tema:
Rypejakt i praksis
Stikkord:
- Praktisk utførelse av rypejakten med veiledning fra erfaren jeger: Hvordan finne rypa? Skudd og treff. Behandling av felt vilt.
- Problemstillinger som dukker opp underveis diskuteres og vurderes som gruppe.
- Veileder tar deltakere med i avgjørelser, slik at de lærer å ta gode avgjørelser senere.
- Sikkerhet på jakt
- Arbeidsform og gjennomføring:
- Praksis med veiledning og teoretisk oppfølgning om nødvendig
Problemstillinger:
Sikkerhet på jakt
3. samling
TmL: 7
Tema:
Rypejakt i praksis
Stikkord:
- Praktisk utførelse av rypejakten med veiledning fra erfaren jeger.
- Problemstillinger som dukker opp underveis diskuteres og vurderes som gruppe.
- Veileder tar deltakere med i avgjørelser, slik de lærer å ta gode avgjørelser senere.
- Sikkerhet på jakt
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis med veiledning og teoretisk oppfølgning om nødvendig
Problemstillinger:
Sikkerhet på jakt
4. samling
TmL: 2
Tema:
Etter jakten
Stikkord:
- Våpenstell etter jakt
- Behandling av felt vilt
- Døgngrader og oppbevaring
- Frysing og lagring
- Rypens anatomi
- Flå rype
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk gjennomgang og utførelse i praksis med veiledning
Problemstillinger:
Sikkerhet på jakt
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Kart over området.
- Nytt jeger hefte: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/34311016.PDF
For lærer/instruktør:
- ABC for jegerprøven.
- Jegerprøven med Norges Jeger- og Fiskerforbund.
- Nytt jeger hefte: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/34311016.PDF
- Arnulf Arnesen: Småviltjakt.
- Magne Søilen: Jaktvåpen.
- Johan B. Steen: Ryper.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Bestått jegerprøve og flere års erfaring som jeger. Alle kurs i regi av NJFF er bonus, som f.eks halgemerket, jegerprøveinstruktør, hagleinstruktør etc.
Avsluttende prøve/eksamen
Muntlig eller skriftlig. Valgfritt.
Utfyllende opplysninger
Støkkjakt uten hund
Fordel med små grupper, gjerne flere grupper, men må ulike områder.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.