1554 Hesten i spesialpedagogiske tiltak
Læringsmål
- Deltakerne skal få innsikt i lover og planverk som er knyttet opp mot spesialpedagogiske tiltak.
- Deltakerne skal få kunnskap og innsikt i aktuelle kompetansemål og læringsmål som ligger i å bruke hest som spesialpedagogisk tiltak, relatert til spesifikke områder (sosial kompetanse, arbeidstrening og faglige mål).
- Deltakerne skal få ideer, kunnskap og kompetanse om hesteaktiviteter som kan inngå i et spesialpedagogisk tiltak.
- Deltakerne skal lære om sikkerhet, etikk og hestevelferd knyttet til bruk av hest som spesialpedagogisk tiltak.
- Deltakerne skal få lære om pedagogen sin rolle i bruk av hest som spesialpedagogisk tiltak.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Personer over 18 år som har interesse for temaet.
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Lover, forskrifter og planverk knyttet til spesialpedagogiske tiltak.
Stikkord:
- Opplæringslove
- Kunnskapsløftet
- rammeplaner
- kompetansemål
- læringsmål
- IOP (Individuell opplæringsplan) og vurdering.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori med forelesning. Bruk av powerpoint, samt bilder og eksempler.
Problemstillinger:
- Hva er et spesialpedagogisk tiltak?
- Hvilke lover og planverk ligger til grunn for spesialpedagogiske tiltak?
- Hva kjennetegner kompetansemål og læringsmål?
2. samling
TmL: 6
Tema:
Spesialpedagogiske tiltak relatert til spesifikke ferdigheter.
Stikkord:
- Kompetansemål
- læringsmål
- sosial kompetanse
- faglige mål
- arbeidstrening.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori med forelesning og instruksjon, med eksempler og illustrasjoner.
Problemstillinger:
- Hva skal eleven lære?
- Hva er sosial kompetanse og hvilke områder omfatter det?
- Hva innebærer å sette faglige mål?
- Hva er arbeidstrening?
- Hvilke tiltak/mål er aktuelle innenfor de ulike områdene?
3. samling
TmL: 2
Tema:
Etikk, velferd og sikkerhet
Stikkord:
- Hestens atferdsbehov
- hestemateriell
- hestens signaler
- tilbyder sin rolle ovenfor ivaretakelse av hestevelferden.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori med forelesning, med powerpoint. Drøftning og diskusjon.
Problemstillinger:
- Hvilket atferdsbehov har hesten?
- Hvilket hestemateriell egner seg til hvilken bruk?
- Hvilken rolle og hvilket ansvar har vi som tilbydere i forhold til ivaretakelse av hesten?
4. samling
TmL: 3
Tema:
Tilbyderen sin rolle ved bruk av hest som spesialpedagogisk tiltak?
Stikkord:
- Kompetanse
- tilbyderen sin rolle
- samspill med mennesker med spesielle behov
- praktiske øvelser for ivaretakelse av både hesten og eleven.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning med teori, diskusjon og problemstillinger i plenum/to og to,
Problemstillinger:
- Hva er en god hjelper?
- Hvilken kompetanse bør jeg ha som tilbyder av hest som spesialpedagogisk tiltak?
- Hva kan være hensiktsmessig i samspill med mennesker med spesielle behov?
- Hvilke øvelser kan egne seg for å ivareta både hestevelferd og eleven?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- ”Kunnskapsløftet – Fag og læreplaner i grunnskolen”
http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/ - ”Utvikling av sosial kompetanse – En veileder for skolen”. http://www.udir.no/PageFiles/35221/Veil_Sos_kompetanse.pd
- Deltakerne vil i tillegg få en litteraturliste med ytterligere titler og materiell som kan være interessante relatert til kursets tema.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Formell kompetanse og/eller erfaring med bruk av hest som spesialpedagogisk tiltak.
Utfyllende opplysninger
Kurset retter seg mot personer som skal i gang med, har, jobber med eller vurderer å benytte seg av et spesialpedagogisk tilbud med bruk av hest. Det vil ikke være behov for kunnskap og ferdigheter om hest og ridning/kjøring for å delta på kurset. Kurset vil ikke ta for seg spesifikke diagnoser. Men det vil bli brukt eksempler i undervisningen knyttet til ulike diagnoser, og deltakerne står fritt til å spørre instruktøren om problemstillinger i forhold til spesifikke diagnoser.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.