1559 Kartlegging av planter
Læringsmål
- Deltakerne lærer å kartlegge flest mulig planter innen ruter på 1x1km.
- Lære å legge plantene inn på Artsobservasjoner.
- Lære om hvordan å finne nye planter som ikke er funnet i området før.
- Lære om hvordan vi presser planter og praktisere dette.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Botanisk interesserte personer. Almen botanisk kunnskap er nødvendig da tilstrekkelig høy kvalitet er nødvendig på grunn av innleggelse i Artsobservasjoner.
Innhold
1. samling
TmL: 8
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute (ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
- En sjekker UTM.
- En skriver plantenavn på liste.
- To finner belegg.
- To ser etter nye planter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
- Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
- Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
2. samling
TmL: 8
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute( ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
- En sjekker UTM.
- En skriver plantenavn på liste.
- To finner belegg.
- To ser etter nye planter.
- Arbeidsform og gjennomføring:
- Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
- Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
- Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
3. samling
TmL: 8
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute (ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
- En sjekker UTM.
- En skriver plantenavn på liste.
- To finner belegg.
- To ser etter nye planter.
- Arbeidsform og gjennomføring:
- Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
- Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
- Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
4. samling
TmL: 6
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute (ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
- En sjekker UTM.
- En skriver plantenavn på liste.
- To finner belegg.
- To ser etter nye planter.
- Arbeidsform og gjennomføring:
- Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
- Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
- Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Floraer.
- Kartgrunnlag.
- GPS.
- Plantepresser.
- Pressepapir, mellomleggspapir.
- PC til innlegging på Artsobservasjoner.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Botanisk kunnskap på høyt nivå.
Avsluttende prøve/eksamen
Oppsummering siste dagen.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.