1573 Riflekurs jegere
Læringsmål
- Hver enkelt jeger skal bli trygg på sitt eget jaktvåpen, og utøvelsen av sikre skudd mot storvilt.
- Hver jeger skal føle seg skikket til å dra ut på jakt.
- Kurset skal bidra til enda færre skadefellinger.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
For alle interesserte jegere/skyttere
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
- Avdekking av behov for instruksjon.
- Praktisk skyting med instruksjon.
- Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut fra individuelle ønsker/utfordringer
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
2. samling
TmL: 3
Tema:
- Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere.
- Praktisk skyting med instruksjon.
- Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
3. samling
TmL: 3
Tema:
- Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere.
- Praktisk skyting med instruksjon.
- Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
4. samling
TmL: 3
Tema:
- Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere.
- Praktisk skyting med instruksjon.
- Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
5. samling
TmL: 3
Tema:
- Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere.
- Praktisk skyting med instruksjon.
- Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
6. samling
TmL: 3
Tema:
- Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere.
- Praktisk skyting med instruksjon.
- Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Eventuelt kopier av noe av NJFFs instruktørmateriale
For lærer/instruktør:
- Eget materiell som instruktør har tilgang på i foreningen
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Rifleinstruktør/Habil og god rifleskytter
Avsluttende prøve/eksamen
Alle deltakere får mulighet til å komme med en egen evaluering til kurset/opplegget. Hva kunne vært annerledes? Var det for mye eller for lite av noen tema?
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.