1578 Spor- hard underlag/beferdet miljø
Læringsmål
- Gi deltagerne mer kunnskap om sporing med hund på hardt underlag i beferdet miljø.
- Hundeførerne skal klare å lage delmål og målsetning innenfor sin sportrening(treningsdagbok)
- Hunden skal kunne spore på hardt underlag med variert liggetid.
- Hunden skal gå spor som skal inneholde underlagsskifte, vinkler og gjenstander.
- Individuelle målsetning som liggetid, lengde, forstyrrelser utfra hundens ferdighetsnivå
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Medlemmer av Norske Redningshunder(NRH)
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Spor og avklaring av deltagernes nivå og forventning
Stikkord:
- Forventninger til kurset
- Mål, delmål og målsetning i treningsplanlegging
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk undervisning og diskusjon
Problemstillinger:
- Begrepsavklaring
- Planlegging
2. samling
TmL: 9
Tema:
Sporinnlæring
Stikkord:
- Hardt underlag
- Belønning Positivitet
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktiske øvelse med instruksjon
Problemstillinger:
- Lineføring
- Belønning
- Intensitet
3. samling
TmL: 9
Tema:
Sporutvikling
Stikkord:
- Hardt underlag
- Markering på gjenstand
- Belønning
- Positivitet
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk øvelse med instruksjon
Problemstillinger:
- Lineføring
- Markering på gjenstander
- Belønnin
- Intensitet
4. samling
TmL: 3
Tema:
Den viktige leken
Stikkord:
- Leke innlæring
- Hvilke relasjoner skaper leken?
- Hvordan bruke leken til å forstå/lære å kjenne sin hund?
- Rett forsterker
- Bytte
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk undervisning med multimedia
Problemstillinger:
- Lekens betydning
- Hvorfor leker hunden?
- Hvordan leker du med hunden?
- Bytte og avlevering av leke
- Fokus på gjenstand/leke
5. samling
TmL: 9
Tema:
Sporutvikling og fokus
Stikkord:
- Videreutvikling av spor med overganger, vinkler, liggetid og lengde
- Belønning i sporet
- Markering på gjenstand
- Fokus
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk øvelse med instruksjon
Problemstillinger:
- Treningsplanlegging
- Lineføring
- Sportap
- Intensitet
- Markering på gjenstand
- Fokus
6. samling
TmL: 6
Tema:
Sporutvikling og testing av målsetning
Stikkord:
- Har deltagaren nådd sine målsetninger?
- Test av målsetning
- Bruk av GPS under sportrening
- Filming av ekvipasjene
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk undervisning, filming av praktisk gjennomføring og felles gjennomgang av filming
Problemstillinger:
- Nådde hundefører og hund målsetningen?
- Bruk av GPS\ Bruk av filming
- Test av fokus
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Sporhunden och lukterna, Lars Fâlt, Tobias Gustavsson, Jens Karlsson, Jessica Åberg
For lærer/instruktør:
- Sporhunden och lukterna, Lars Fâlt, Tobias Gustavsson, Jens Karlsson, Jessica Åberg
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Godkjent instruktør med spesialsøkskunnskap
Avsluttende prøve/eksamen
Felles muntlig evaluering
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.