1595 Katastrofesøk redningshund
Læringsmål
Å forberede/trene hundeekvipasjer på søk i ruiner og katastrofeområder.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Norske Redningshunders hundeekvipasjer, alle nivåer
Innhold
1. samling
TmL: 1
Tema:
Katastrofesøk - teori.
Stikkord:
Teori, forberedelse til søkstrening på to påfølgende samlinger.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori - tavleundervisning og diskusjon
Problemstillinger:
Hva kjennetegner søk i ruiner i forhold til andre miljøer? Hva kreves av hund og fører? Taktisk søk, nasjonal og internasjonal beredskap.
2. samling
TmL: 9
Tema:
Katastrofesøk i praksis
Stikkord:
Miljøtrening, ta seg fram i alle miljøer, søkserfaring
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening i ulike områder med "belastende miljø", med instruktør
Problemstillinger:
Grunnleggende innlæring/videreutvikling av kunnskap og ferdigheter for søk i katastrofeområder.
3. samling
TmL: 9
Tema:
Katastrofesøk i praksis
Stikkord:
Miljøtrening, ta seg fram i alle miljøer, søkserfaring
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening i ulike områder med "belastende miljø", med instruktør
Problemstillinger:
Grunnleggende innlæring/videreutvikling av kunnskap og ferdigheter for søk i katastrofeområder.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- NRHs godkjenningsprogram som beskriver alle momenter og miljøer ekvipasjene skal beherske når de er ferdig utdannet.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Godkjent ruin-/katastrofesøksinstruktør eller erfaren ruin-/katastrofesøkshundefører.
Avsluttende prøve/eksamen
Løpende tilbakemelding fra deltakerne under kurset.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.