1611 FKF instruktør Fase 1
Læringsmål
- Deltakerne skal kunne planlegge og gjennomføre et jakthunddressurkurs.
- Skal få en dypere forståelse for hund, instruktørens rolle og være godt forberedt og kvalifisert til å kunne ta videre utdanning som instruktør innen spesialiseringen - fuglehund, aversjon, ettersøk og dressur.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Fuglehundeiere med ønske om større kompetanse omkring jakthunddressur med mulighet for å bli Fase 1 instruktør. Aktuelle instruktører for jakthunddressur i lokalklubb.
Innhold
1. samling
TmL: 7
Tema:
Deltakerne har en oppgave som skal løses på forhånd og alene med varighet 1. time
Instruktøren og instruktørens rolle (PP) og gruppeoppgaver.
Stikkord:
- Kursåpning og introduksjon.
- Læringspsykologi(PP).
- Hva påvirker hundens adferd.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori, Gjennomgang av gruppeoppgaver. Lærerne tilstede hele tiden og underviser mesteparten av tiden.
Problemstillinger:
- Utøvelse av instruktørrollen.
- Ting som må løses - PMDIØK (Presentere, Motivere, Demonstrere, Instruere, Øvelse, Kontrollere).
- Definisjoner på PMIDIØK.
2. samling
TmL: 9
Tema:
Teori og praksis. Lærere tilstede og veileder, gir løsninger. Praktisk innføring i øvelsen "Lineføring" og "Sitt", "Bli sittende". "Innkalling". Foring og stell av hund. Innlæring Apport. Avstandssitt.
Stikkord:
- Innføring av øvelser hundene og eiere skal lære. Innlæringsprinsipper.
- Videoevaluering av kursdeltakerne. Hundeloven.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Gjennomgang i kurslokale med PP av innlæringsprinsippene. Deretter ut å øve på alle øvelser.
Problemstillinger:
- Deltakerne må lage seg en egen prosedyre på hvordan de skal gjennomføre og instruere hver enkelt øvelse som er gjennomgått denne dagen.
3. samling
TmL: 7
Tema:
Teori Instruksjon. Praktisk øving i å holde dressurkurs. Teori og praksis eksamen.
Stikkord:
- Alt som er gjennomgått og øvd på de to første samlingene skal deltakerne igjennom denne dagen.
- Lærere tilstede og veileder.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis, med gjennomgang av PP ved lærerne. Evulering på slutten av samlingen.
Problemstillinger:
- Deltakerne får bestått/ ikke bestått. De kan få prestasjonsangst, lærerne trer støttende til og veileder de på rett vei. Klare å holde en rød tråd i det å avholde dressurkurs for 8-10 personer som har meldt seg på et slikt kur.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Din Hund, Din Hund fortsetter av Sven Jarverud og FKF Fase 1 kurshefte.
- PowerPointpresentasjoner utarbeidet av FKF
For lærer/instruktør:
- PowerPointpresentasjoner utarbeidet av FKF.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
FKF (Fuglehundklubbenes Forbund) - Fase 3 instruktør.
Utfyllende opplysninger
Egenstudie:
Kursdeltakerne vil få tilsendt kurspakke med oppmelding av FKF og må påregne en god del egenstudie i forkant av kursstart. (Tema: Pedagogikk, opplæring, oppdragelse, sosialisering, adferd, observasjon).
Kurslitteratur/materiell: Din Hund, Din Hund fortsetter av Sven Jarverud og FKF hefte. FKF PowerpointPresentasjon (PP).
Deltakerne har en oppgave som skal løses på forhånd og alene med varighet 1. time. i samling 1. Denne samlingen er imidlertid ikke tilskuddsberettiget etter voksenopplæringsloven da det ikke gis tilskudd til enetimer.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.