1612 Vindu mot verden
Læringsmål
- Fremme kunnskap om internasjonale menneskerettigheter og nord/sør-spørsmålene.
- Deltakere skal ha kunnskap om kulturforskjeller og -formidling.
- Deltakere skal ha kunnskap om de internasjonale mulighetene i 4H
- De skal ha kjennskap til landet de skal reise til og kunne formidle erfaringer til forskjellige målgrupper.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle 4H-ere
Innhold
1. samling
TmL: 6
Tema:
Internasjonale menneskerettigheter
Stikkord:
FN og menneskerettigheter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, plenumsdiskusjoner, rollespill, praktiske øvelser, framlegg, osv
Problemstillinger:
- Hvor kommer menneskerettighetene fra
- Hvem reagerer når menneskerettighetene brytes?
- Hva kan FN gjør?
- Finnes det brudd på menneskerettigheter i Norge i dag?
2. samling
TmL: 5
Tema:
Kulturforskjeller
Stikkord:
Generell informasjon om kulturforskjeller, formidling, utveksling. Praktisk info om hvordan reise og bo i fremmede land.
Arbeidsform og gjennomføring:
Seminar og gruppearbeid
Problemstillinger:
- Hvordan være best mulig forberedt på livet i vertsfamilier på landet i andre land?
- Helse, språk, penger, arbeid, formidling.
- Hvordan "lande" når man kommer hjem?
3. samling
TmL: 4
Tema:
Internasjonale muligheter - for deg som 4H-er!
Stikkord:
Versfamilie, USA-utveksling, Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid, IFYE-utveksling, studietur til Gambia, studietur til Tanzania, RYE
Arbeidsform og gjennomføring:
Seminar med ledere. Dialog med deltagerne.
Problemstillinger:
- Hvilke internasjonale muligheter har jeg i 4H?
- Hvordan er det å dra ut som IFYE? (og de andre utvekslingsprogrammene)
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- 4H-heftet "Vindu mot verden"
For lærer/instruktør
- 4H-heftet "Vindu mot verden", diverse brosjyrer fra 4H.
- Erfarne reisende som har vært på utveksling selv.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
- Erfarne reisende som har vært på utveksling selv.
- Kjennskap til Internasjonale menneskerettigheter.
Avsluttende prøve/eksamen
Muntlig dialog mellom deltagere og kursinstruktører.
Utfyllende opplysninger
Kurset er laget som et seminar med 3 temaer, men som også går inn i hverandre. Kurset går over en helg og det vil være bolker med disse temaene hver dag.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.