1613 Klubbrådgiversamling
Læringsmål
- Gi de voksen i 4H klubbene en god start på året og opplæring i hva det vil si å være en klubbrådgiver i 4H.
- Kurset skal inspirere og gi gamle og nye klubbrådgivere frisk giv til å starte 4H året.
- Lære om 4H som organisasjon
- Lære om drift av 4H klubb
- Lære om samarbeid og erfaringsutveksling
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Voksne i 4H. De fra 18 år og oppover
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
4H -organisasjon, idé, verdier og formål
Stikkord:
- Velkommen. Vi blir kjent med hverandre
- Generell informasjon og innføring i 4H sine verdier og formål. I denne økten oppdateres deltakerne også på siste nytt i organisasjonen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, diskusjon, gruppearbeid
Problemstillinger:
- Hvordan er organisasjonen bygd opp?
- Hvordan står det til med medlemsutviklingen?
2. samling
TmL: 7
Tema:
Finnes den perfekte 4H-klubb?
Stikkord:
Gruppa deles: teori + praktisk aktivitet
Del 1:
- Inkluderende miljø, å skape samfunnsengasjement, trygg(e) organisasjon, strukturerte og kreative klubbrådgivere og styremedlemmer, veiledning og rollefordeling, opplæring i organissasjonsarbeid.
- Hvordan får vi dette egentlig til i praksis?
Del 2
- Vi er aktive brukere av naturen. Deltakerne får presentert og prøve ut nye aktiviteter til bruk i egen klubb.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske oppgaver i grupper, forelesning, diskusjon.
Problemstillinger:
- Når misbruker en leder makt i forhold til et medlem?
- Hvordan kan klubbene utøve samfunnsengasjement?
- Er klubben vår inkluderende?
- Hva skal til for at denne aktiviteten fungerer i min klubb?
3. samling
TmL: 3
Tema:
Utveksling av erfaringer og kompetanse
Stikkord:
- Samarbeid på tvers av klubbene, informasjon om arrangement og prosjekt til neste år.
- Oppsummering av samlingen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, forelesning
Problemstillinger:
- Hva skjer til neste år?
- Hva kan medlemmene i klubben min være med på?
- Kan vi besøke hverandres arrangement eller samarbeide om et prosjekt?
- Hvordan kan vi få ideer og bruke hverandre som ressurs?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Trygg(e) organisasjoner (Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjoner)
- Ulike idehefter og info-hefter utgitt av 4H (klubbrådgiveren, praktisk organisasjonsarbeid, møteboka, året rundt, ide-banken)
For lærer/instruktør:
- Prosjekthåndboka (metoder og øvelser)
- Ulike håndbøker i organisasjonsopplæring
- Frivillighet Norge: inkluderende organisasjoner
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Bør ha noe pedagogisk bakgrunn, samt kjenne organisasjonen.\ Faglig kunnskap og erfaring med aktivitet sammen med barn ute i naturen (praktisk del lørdagen).
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.