1618 Storfe/ku
Læringsmål
- Lære mer om ulike kuraser, foring og stell av ku og kalv, mjølking, ekstriørbedømming.
- Lære ved besøk på gård om mjølkeproduksjon, lære om å separere mjølk.
- Lære om gamle tradisjoner forbundet med å gå med ku til seters.
- Lære om produksjon av melkeprodukter ved å besøke Tine meieri.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
4H-ere i alderen 14-18 år
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Oppstart/info om ulike kuraser
Stikkord:
Hvilken kuraser har vi i Norge?
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og diskusjon - bilder
Problemstillinger:
- Hvem er utryddingstruet?
- Hvordan kan vi bevare gamle kurraser?
2. samling
TmL: 3
Tema:
Stell og foring av ku og kalv
Stikkord:
- Hva spiser kua og hvor mye mat trenger den i løpet av en dag?
- Hvordan skal vi stelle og fore kalven til å bli en god mjølkeku eller best tilvekst i forhold til slaktevekt hvis den skal brukes i kjøttproduksjon?
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoriundervisning, praksis i fjøset
Problemstillinger:
Godt og dårlig for - hvordan påvirker dette mjølkemendge hos ku og tilvekst hos kalv?
3. samling
TmL: 3
Tema:
Mjølking
Stikkord:
God mjølketeknikk, ergonomi.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis i fjøset med veiledning
Problemstillinger:
Hvordan forebygger vi slitasje på kroppen?
4. samling
TmL: 3
Tema:
Avlsarbeid og ekstrørbedømming
Stikkord:
- Hvilke faktorer skal vi legge vekt på når en driver avlsarbeid?
- Mjølk, kjøtt, bein, lynne,
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori, diskusjon og veiledning.
Problemstillinger:
Hvordan kan vi avle bort dårlige egenskapet?
5. samling
TmL: 3
Tema:
Gårdsbesøk
Stikkord:
- Se på hvordan fjøset er.
- Om det er robot, mjølkestall eller rørmjølking.
- Hvordan foringen er tilrettelagt.
- Praktiske løsninger i et fjøs.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gårdsbesøk med omvisning og veiledning
Problemstillinger:
Hvordan kan ulike fjøsbygg gjøre arbeidet enklere eller mer krevende?
6. samling
TmL: 5
Tema:
Gå til seters med kua
Stikkord:
- Holde gammel tradisjon med seterdrift og buferdsdag i hevd.
- Hvorfor går en til seters med kua?
- Gjennomgå forberedelser og rutiner undervegs.
Arbeidsform og gjennomføring:
Fysisk aktivitet med veiledning undervegs
Problemstillinger:
Hvorfor gå med kua kontra å kjøre henne?
7. samling
TmL: 2
Tema:
Separere mjølk
Stikkord:
- Bearbeiding av mjølk som råvare.
- Hvordan fungerer separatoren?
- Hvordan får en skilt fløten fra mjølka?
- Lære gammel tradisjon.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk øvelse og teori med veiledning.
Problemstillinger:
Har hastigheten på separatoren noe å si for sluttresultatet?
8. samling
TmL: 3
Tema:
Bedriftbesøk - besøke et Tine anlegg
Stikkord:
- Se hvordan mjølke behandles på et meieri.
- Hva slags produkter som skapes av mjølka?
Arbeidsform og gjennomføring:
Bedriftsbesøk med omvisning/veiledning
Problemstillinger:
Mjølk fra tank til lager
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Diverse litteratur som Buskap, avlsplanlegging, foringstabeller og annet som Tine og Geno har publisert.
- Kuboka mi, den grønne skolen, Bondelaget.
- Prosjektheftet Fritt valg, 4H.
For lærer/instruktør:
- Diverse faglitteratur
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Hovedansvarlig er utdannet på Ås og har jobbet som veileder i Tine og Nortura før hun ble gårdbruker på heltid
Avsluttende prøve/eksamen
Fullføre 4H-prosjektet med utfylling av arbeidssidene
Utfyllende opplysninger
Dette er et av ti fellesprosjekt for 4H-klubbene i Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron kommune.
Gjennom deltakelse i dette prosjektet vil 4H-ere lære mer om det å drive med mjølkeproduksjon
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.