1634 Kart og kompass for turledere
Læringsmål
Få en teoretisk gjennomgang i bruk av kart og kompass og to dager med varierte praktiske oppgaver for å øke innsikten og ferdigheten i bruk av kart og kompass.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Turledere
Innhold
1. samling
TmL: 4
Tema:
Kart og kompass
Stikkord:
Kompasset
- Lære om kompasset sine enkelte deler og lære de forskjellige ting man kan gjøre ved hjelp av kompasset.
Kartet:
- Lære om kartets formål/målsetting og oppbygging.
- Forstå kartets tegnforklaringer.
- Lære om hva kart i forskjellig målestokk vil si for vår bruk av kartet.
- Forstå kartets forskjellige bruk av farger.
- Forstå viktigheten av koter, og hvordan de tegnes, for å kunne lese terreng gjennom kartet.
- Viktigheten av kartets oppdateringstidspunkt (årstall).
- Forstå angivelse av koordinater i både geografisk og UTM sammenheng, og å kunne angi riktige koordinater i en nødsituasjon.
- Lære seg å bruke all den informasjonen man finner i et kart på en god måte.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis
2. samling
TmL: 9
Tema:
Orientering
Stikkord:
Orientering:
Her legger vi vekt på at deltagerne skal lære seg å orientere etter kart i forskjellige målestokker.
Forskjellige målestokker av kart inneholder helt forskjellig informasjon. Man trenger øving for å få på plass forståelsen av at forskjellige målestokker gjør at man må tenke forskjellig om avstander, gangtider, kontrollpunkter med mer.
- Hvordan orientere i skogsterreng?
- Hvordan orientere i tåke og dårlig sikt.
Under orienteringen ønsker vi at den/de som har ansvaret for orienteringen skal være turleder, altså lede de øvrige som en gruppe turdeltagere. Dermed får man også en gjennoppfrisking av det å tenke turledelse (informasjon til gruppen, væremåte/framtoning, pauser, mat/drikke, holde gruppen samlet, påkledning, pakking/bæring av ryggsekk, litt tanker rundt førstehjelp, jobb-/ansvarsdelegering med mer).
Det blir mye trening på det å ta ut kompasskurs, veivalg, bruk av kompass og kartpunkter i skogsterreng og/eller tåke/dårlig sikt.
Sikre kontrollpunkter, terrengformasjoner, karttegn og annen rellevant kartinformasjon og hvordan vi bruker dette i forbindelse med trygg orientering og fornuftige veivalg.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis
3. samling
TmL: 6
Tema:
Evaluering
Stikkord:
Evaluering:
- Vi vil forsøke å gi hver enkelt deltager en oppfølging/evaluering på hva vedkommende er sterk på, og hva vedkommende med fordel kan trene mer på. Vi tror det er viktig at kursdeltagerne får en evaluering fra oss i etterkant for større bevissthet på hva som er nødvendig å trene spessielt på – at man får med seg en arbeidsoppgave som kan bidra til at man raskt kommer seg ut og trener kart og kompass/orientering igjen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Orienteringskart
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Godkjent kursleder fra DNT sentralt
Avsluttende prøve/eksamen
Se samling 3.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.