1635 DAF 2
Læringsmål
Økt kompetanse
- Om 4H for ungdommer over 16 år og voksne klubbrådgivere
- At ungdommer over 16 og voksne klubbrådgivere får styrket sin rolle i 4H
- Om å drive 4H-klubb for ungdommer over 16 år og voksne klubbrådgivere
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdommer over 16 år og voksne klubbrådgivere
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Velkommen og bli kjent
Stikkord:
- Forventninger.
- IFYE-foredrag
- Trygg i 4H - rollemodeller
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, diskusjon
Problemstillinger:
- Velkommen, presentasjon av deltakerne, forventninger og avklaringer
- Sigrid Bergseng Lakså forteller om 4H Sveits etter årets utvekslingsopphold
- LNU ved organisasjonsrådgiver Sahar Azari: Trygg i 4H. Rollemodeller
2. samling
TmL: 3
Tema:
Bærekraftig ledelse
Stikkord:
Rekruttering, inkludering og styrets ansvar
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, diskusjon og gruppearbeid
Problemstillinger:
- LNU ved organisasjonsrådgiver Sahar Azari: Bærekraftig ledelse - hvordan drive en sunn og god organisasjon.
- LNU ved organisasjonsrådgiver Sahar Azari Rekruttering, inkludering og styrets ansvar
3. samling
TmL: 1
Tema:
Små og store enheter i 4H
Stikkord:
Hvordan drive på best mulig måte?
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag og gruppearbeid
Problemstillinger:
- Alumn Oda Hollingsæter: Drift av små og store 4H-klubber.
- Hvordan organiserer Frosta 4H sine aktiviteter for over 60 medlemmer?
4. samling
TmL: 5
Tema:
Året rundt i 4H-klubbene og på 4H-gårdene.
Stikkord:
4H-året 2015
Arbeidsform og gjennomføring:
Diskusjon, foredrag og gruppearbeid
Problemstillinger:
Hva skjer i 4H Nordland 2015? Friluftslivets år og Naturmøteplassene. Satsingområdene Fra jord til bord. 4H-dagen markeres i klubbene og på gårdene. Gøy på landet på 4H-gårdene i september. Samarbeid mellom gård og klubb og samarbeid med andre organisasjoner. Kløvermedlemmer og rekruttering. Hva skjer i 4H Norge? Hvordan bruker vi sosiale media og hvordan gjør vi 4H synlig. Nytt materiell og aktivitetsforslag presenteres. Gruppearbeid om aktiviteter. Alle aldersgrupper skal ha gode tilbud, fra kløvermedlem til senior = utfordring. Oppsummering og konklusjoner etter innspill fra deltakerne.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Trygg og tilstede LNU
- Bærekraftig ledelse LNU
- Rekruttering, inkludering og styrets ansvar LNU
- Internt materiell i organisasjonen 4H om året 2015
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Ha kunnskap og kompetanse i det vi skal instruere i.
Avsluttende prøve/eksamen
Evaluerer på ark, med ulike spørsmål om hele helgen og kvantitative tallmuligheter.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.