1642 Vinterkurs høyfjell
Læringsmål
Gi deltakerne en god innføring i hvordan å planlegge og utføre vinterturer i høyfjellet.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som kan tenke seg å starte med eller få mer kunnskap om vinterturer.
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Forberedelse på tur
Stikkord:
Bekledning og utstyr, turplanlegging, orientering
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori. Gjennomgang med kart og kompass på orientering.
Problemstillinger:
Riktig bekledning. Hvor viktig er god planlegging og rutevalg?
2. samling
TmL: 8
Tema:
Å være på tur på vinteren og etablering av teltplass
Stikkord:
Skredlære, frostskader, forfrysning, førstehjelp. Ut på tur, orientere til leirplass, og etablere teltleir.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk
Problemstillinger:
Skredproblematikk, førstehjelp i vinterfjellet og etablering av teltleir.
3. samling
TmL: 8
Tema:
Veivalg underveis på tur, skredøvelse, snøhule
Stikkord:
Fokus på veivalg underveis. En økt med skredøvelser. Etablering av snøhule.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk
Problemstillinger:
Sikker bygging av snøhule. Ta riktige veivalg. Hva gjør man hvis ulykken er ute (snøskred)?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
Oppfordring om å lese Den lille snøskredboka, skikopis og nettsiden varsom.no.
For lærer/instruktør:
Den lille snøskredboka, skikopis og nettsiden varsom.no.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
NF - instrukør skred og/eller vinterturleder DNT
Avsluttende prøve/eksamen
Deltakere og instuktører får tilsendt questbackrapport etter kurs.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.