1651 Aktivt uteliv - aktivitetsleder friluftsliv
Læringsmål
Å gi deltagerne grunnlag for å være assistenter, aktivitetsledere, instruktører og ledere på enkle turer, base-camp, friluftsleirer og friluftsaktiviteter for barn og ungdom.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdom
Innhold
1. samling
TmL: 5
Tema:
Enkelt hytteliv.
Stikkord:
- Vann; hvor finner vi det ? Henting.
- Oppvarming av hytte; bruk av ved. Bruk av gass til matlaging. Varming av vann. Enkel matlaging.
- Regler for bruk av hytta.
- Sikkerhet og brannvern. DNT som organisasjon.
Arbeidsform og gjennomføring:
Det vil handle mye om, i fellesskap, å utføre/gjennomføre oppgaver slik de i praksis skal gjøres. Det vil bli gitt rom for, i fellesskap, å diskutere problemstillinger og løsninger.
Problemstillinger:
- Hvordan skal en leder organisere oppgavene når en kommer til ei hytte med ei gruppe?
- Er kursdeltagerne trygge på å gjøre de grunnleggende oppgavene v/ankomst?
- Hvilke oppgaver bør gjøres først og sist?
- Bli kjent med hvordan DNT-hyttene fungerer.
2. samling
TmL: 9
Tema:
Å bli trygg på turleder- og aktivitetslederrollen.
Stikkord:
Utvikling av egenkompetanse, ledelse, gruppedynamikk, kommunikasjon, planlegging, utstyr, aktiviteter og utfordringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Presentasjon av utfordringer og situasjoner. Diskusjon og oppgaveløsning. Gruppearbeid. Gjennomføring av leiker og aktiviteter.
Problemstillinger:
- Hvordan planlegge tur og aktiviteter?
- Hvordan gjøre tilpasninger til målgruppe og de begrensninger som natur og vær gir?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- "Lek og lær", eller tilsvarende.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Avsluttende prøve/eksamen
"Lek og lær", eller tilsvarende.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.