1655 Friluftslivsskole
Læringsmål
Gi deltakerne grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innen praktisk friluftsliv ved å arbeide med temaene:
- Leiretablering.
- Bål.
- Mat på tur.
- Bygge gapahuk.
- Klær og utstyr på tur.
- Førstehjelp på tur.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Barn og unge i alderen 10.-18. år
Innhold
1. samling
TmL: 9
Tema:
Introduksjon til friluftsliv
Stikkord:
Leiretablering
- Kjennetegn til en god overnattingsplass
- Valg av overnattingsalternativ etter situasjon og deltakernes ferdigheter.
- Formelle regler for bruk av naturen.
- Prinsippet om sporløs ferdsel
Bål:
- Hvordan finne egnet bålplass og egnet ved?
- Hvordan lage et hensiktsmessig bål? Båltyper
- Valg av vedtyper tilpasset opptenning og bruk.
- Opplæring i bruk av kniv og øks.
- Sikkerhetsrisiko og sikkerhetstiltak ved bruk av åpen flamme.
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruksjon og praktisk øvelse
Problemstillinger:
- Hvordan finner vi egnet overnattingssted?
- Hvordan finner vi egnet bålplass?
- Hvordan bruker vi ild forsvarlig?
2. samling
TmL: 9
Tema:
Mat på tur, bål og bygging av gapahuk
Stikkord:
Mat på tur:
- Hensiktsmessig mat på tur ved at de selv lager og tilbereder maten.
- Næringsrik mat egnet for turbruk.
- Valg av mat ut fra situasjon.
- Øvelse i å lage god mat på tur.
- Viktigheten av måltider på tur og leir og behovet for økt energiinntak.
- Kokeinnretninger.
Bygge gapahuk:
- Hvor kan vi bygge den?
- Hvordan bygger vi den?
- Hva trenger vi?
- Vi fortsetter med opplæring i bålfyring.
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruksjon og praktisk gjennomføring
Problemstillinger:
- Hva slags mat egner seg i naturen?
- Hva må vi tenke på på forhånd?
- Hvordan tilbereder vi mat på bål?
- Hva er viktig å tenke på når vi skal bygge gapahuk?
3. samling
TmL: 9
Tema:
Klær og utstyr, mat, spikke bestikk og førstehjelp
Stikkord:
Klær og utstyr på tur:
- Ulik type bekledning.
- Å kle seg etter vær og vind.
- Materialenes betydning.
- Varmetap.
- Hvordan holde seg varm om natten?
- Pakking av sekk.
- Vi fortsetter å lære om og lage mat.
- Deltakerne lærer å spikke. En av oppgavene er å forsøke seg på eget bestikk.
- Innføring i enkelt førstehjelp i naturen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruksjon og praktisk gjennomføring
Problemstillinger:
- Hvordan kle seg og pakke riktig for tur?
- Hvordan bruke kniv på en fornuftig måte?
- Hvordan utøve førstehjelp ute i det fri?
4. samling
TmL: 8
Tema:
Øvelse og opprydning
Stikkord:
Vi bruker dagen på å praktisere det vi har lært, og fortsette opplæring i flere av temaene etter behov.
Opprydning i naturen som tema. Forlate slik man fant det. Sporløs ferdsel.
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruksjon og praktisk gjennomføring.
Problemstillinger:
Hvordan forlater man et leirsted?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Kunnskap og erfaring innen området friluftsliv.
Avsluttende prøve/eksamen
Muntlig ved avslutning av arrangementet.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.