1672 Utdannelse/trening- turkoordinator
Læringsmål
Å utdanne og trene turkoordinatorer til å håndtere typiske situasjoner med grupper på vannet, på trygt og sikkert vis.\ I tillegg vil deltakerne lære om behovsavdekking og evaluering i forbindelse med turkoordinering
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Kajakkpadlere som vil ta ansvaret for kajakkturer i regi av DNT Drammen og Omegn.
Innhold
1. samling
TmL: 3
TuL: 2
Tema:
Behovsavdekking og tilbakemelding fra (kommende) koordinatorer.
Stikkord:
Status, behov, resurser
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppediskusjoner som skal resultere i en handleplan, utdannelses- og vervebehov.
Problemstillinger:
- Hvor er vi/status?
- Hva har endret seg i gruppen/omverdenen?
- Hvilke behov har vi for neste sesong?
2. samling
TmL: 16
Tema:
Trening og kompetanseutvikling innen padling, redning og turledelse.
Stikkord:
Kajakk teknikk, sikkerhet, redning, formidling, felles regler, struktur.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening i kajakk, teori og diskusjoner/oppgaveløsning i grupper.
Problemstillinger:
- Hvordan bli trygg og sikker koordinator?
- Hvordan holde oversikt over grupper?
- Planlegging og avvikling av turer.
- Hvordan håndtere nød-/krisesituasjoner?
3. samling
TmL: 6
TuL: 6
Tema:
Evaluering, oppsamling av erfaringer, innspill til revidering av kurs.
Stikkord:
Evaluering, tilbakemeldinger, revidering, planlegning
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppediskusjoner og styrte diskusjoner.
Problemstillinger:
- Hva var godt/mindre godt?
- Hva skal vi endre?
- Har vi handlet korrekt?
- Hvordan kan vi bli enda bedre?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
Vi har laget en hjemmeside med 30+ sider og dokumenter med «best practice» inne padling, sikkerhet, rutiner og tilbakemeldinger. Se: koordinator.turglede.org (alternativt: http://www.turglede.org/koordinator)
For lærer/instruktør:
Samme hjemmeside som over samt relevant supplerende litteratur.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Hovedansvarlig: erfaren padler og formidler med våttkort som min. «Aktivitetsleder» fra Norges Padleforbund.
Andre ressurser: God erfaring inne relevante områder ved deltakelse som underviser.
Avsluttende prøve/eksamen
3. samling er sesongevaluering. Løpende evaluering på selve kurset (samling #2)
Utfyllende opplysninger
Det er behov for minst 2 koordinatorer på hver tur. Det er derfor vi satser på å ha så mange deltakere – vi vil ikke slite dem ut i løpet av sesongen. Team- building/samarbeidsaspektet er en viktig del av helgesamlingen.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.