1677 Smykkelaging
Læringsmål
Gi deltakerne kjennskap til gullsmed‐faget og å gi de mulighet til å utfolde seg kreativt med det.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdommer fra 14 år
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Bli kjent med faget
Stikkord:
- Informasjonsrunde om faget gullsmed.
- Se på fagtegninger.
- Gå gjennom diverse verktøy.
Arbeidsform:
Teoretisk innføring
Problemstillinger:
- Hva jobber en gullsmed med?
- Hva er nytten med fagtegninger?
- Hvilke verktøy bruker man?
2. samling
TmL: 3
Tema:
Planlegging og design
Stikkord:
- Gå videre med inspirasjon og ideer fra forrige samling.
- Planlegge hva man skal lage.
- Tema: De fire H‐ene.
- Starte å designe eget smykke.
Arbeidsform:
Praktisk gjennomføring under veiledning
Problemstillinger:
Hvordan lage et smykke med inspirasjon fra de fire H‐ene?
3. samling
TmL: 4
Tema:
Arbeid med smykke og ferdigstilling
Stikkord:
- Fortsette arbeidet med smykket.
- Montere og tilpasse det.
- Ferdig produkt utstilles slik at alle på kurset får sett hva de andre deltakerne har laget.
- Ekstraoppgaver om noen blir tidligere ferdig enn andre.
Arbeidsform:
Praktisk gjennomføring under veiledning
Problemstillinger:
- Hvordan har oppgaven blitt tolket?
- Hvilke teknikker er brukt?
- Hvilke verktøy har vært i bruk?
- Har resultatene blitt like eller ulike, og på hvilke måter er de det?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Instruktøren må ha kompetanse i faget.
Avsluttende prøve/eksamen
Det vil bli gjennomført felles evaluering for hele kurs‐helga, der emnekurset er en del.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.