1681 Gitar- nybegynner
Læringsmål
- Deltakerne får en innføring i gitarspill og får prøve andre strengeinstrumenter.
- Deltagerne skal mestre en låt med gitar, og de skal få kunnskap og lyst, til å lære flere låter.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdom fra 14 år
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Presentasjon
Stikkord:
- Intro motivasjon, deltakerne og instruktør presenterer seg.
- Finne status på deltagernes nivå.
- Stemme gitar.
- Høre forskjell på harmoni og dissharmoni.
- Grepkart for to grep (lære minimum ett grep).
- Teknikk og øvelse.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis, demonstrasjon og øvelse
Problemstillinger:
- Hva er motivasjonen for å være med på kurset?
- Hva er fint med å kunne spille gitar og andre strengeinstrumenter?
- Hvordan stemme gitaren?
- Hvordan få rytme og flyt i sang?
2. samling
TmL: 3
Tema:
Spille gitar
Stikkord:
- Lære et tredje grep.
- Dele ut grepkart for alle relevante gitar-grep.
- Litt teori.
- Øve inn valgt låt.
- Overganger.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis under veiledning
Problemstillinger:
- Hvordan var sangen vi øvde på i forrige samling?
- Kan man spille mange sanger med kun tre grep?
- Lær en låt (3-4 valg).
- Hvordan få til fine overganger?
3. samling
TmL: 3
Tema:
Gitaren og andre strengeinstrumenter
Stikkord:
- Repetere forrige samling.
- Øve på valgt sang.
- Andre strengeinstrumenter man kan forsøke: 12-strenger, banjo, nylonstrenger eller stålstrenger.
- Capo
- Drill av sang(er).
- Generalprøve.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis under veiledning
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Grepkart
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Instruktøren må ha gode ferdigheter hva gjelder å spille gitar og andre strengeinstrumenter, og vedkommende må kunne formidle teori, praksis og spilleglede.
Avsluttende prøve/eksamen
Det vil bli gjennomført felles evaluering av hele kurs-helga, der emnekurset er en del.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.