169 Plantekunnskap
Læringsmål
* Deltakerne skal lære navn på planter som er funnet ved gjennomførte ekskursjoner.
* Deltakerne skal arbeide med å være oppmerksomme på detaljer i landskapet og ved planter spesielt.
* Deltakerne skal innøve metoder for bestemmelse av planter
* Deltakerne skal bruke metodene for bestemmelse av planter
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som er interessert i planter og bestemmelse og navn på blomster
Innhold
- Arbeide med bestemmelse av planter i familie, slekt og art.
- Bestemmelsen foregår gjennom ekskursjoner som går til ulike landskapstyper.
- Planter som blir funne under ekskursjonen blir i fellesskap bestemt til art så ofte som mulig.
- Det arbeides med hvordan mer kunnskap om plantene kan skaffes til veie.
- Det utarbeides en liste over funn.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Floraer i bokform eller på nett.
Organisering og arbeidsmåter
Veiledning med instruktør/lærer
Gruppearbeid
Demonstrasjon
Praktisk trening/arbeid
Samtidig elektronisk kommunikasjon
* Arbeidet foregår i hovedsak ute i felt med etterarbeid for å sikre arbeidet som er gjort i løpet av dagen.
* Det velges ut landsskap i forhold til eksisterende kunnskap som utgangspunkt for neste læringsøkt.
* Mange ønsker å fotografere for å kunne arbeide videre med bestemmelse av arter seinere. Dokumentasjon gjennom fotografering demonstrerer. Bildene gir grunnlag for etterarbeid
Krav til lærer/instruktør
Person/personer med tilstrekkelig grunnleggende artskunnskap.
Utfyllende opplysninger
Timetallet vil avhenge av antall ekskursjoner som gjennomføres.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.