1690 Figurjaktskyting- innføring
Læringsmål
- Deltakerne skal få en innføring i figurjaktskyting.
- Deltagerne skal få en teoretisk innføring.
- Deltakerne skal lære om tilpassing av våpenet.
- Deltakerne får prøve i praksis og lære gode arbeidsmetoder.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle medlemmer i Norges Jeger- og Fiskeforbund
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Teoretisk innføring i figurjakt som skytegren
Stikkord:
- Informasjon
- Gjennomgang
- Praktiske skytetips
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk innføring
Problemstillinger:
- Hva er figurjakt og hvordan gjennomføres dette?
- Hva kreves av skytteren?
- Tips til skytterne
2. samling
TmL: 3
Tema:
Praktisk skytetrening
Stikkord:
- Tilpassing av våpen
- Forsøk på skyting på figurjaktblinker
- Tips og triks til skytterne
- Arbeidsoppgaver
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk skytetrening
Problemstillinger:
- Hvordan foregår figurjakt i praksis?
- Hva kreves for å oppnå resultater?
- Tips til skytterne
3. samling
TmL: 3
Tema:
Praktisk skytetrening
Stikkord:
- Forsøk på skyting på figurjaktblinker, videreutvikling fra samling 2.
- Tips og triks til skytterne, videreutvikling fra samling 2.
- Arbeidsoppgaver, videreutvikling fra samling 2.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk skytetrening.
Problemstillinger:
- Hvordan bli en god figurjaktskytter?
- Hva kreves for å oppnå bedre resultater?
- Tips og triks til skytterne.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
Det legges ikke opp til noe teoretisk lesing på dette kurset, men ulik litteratur vedrørende hagleskyting og figurjakt er relevant.
For lærer/instruktør:
Litteratur knyttet til halgeinstruktørutdanningen
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Hagleinstruktørutdanning
Avsluttende prøve/eksamen
Deltakerne bes evaluere etter kurset.
Utfyllende opplysninger
Dette kurset vil gi en kort og grunnleggende innføring av figurjakt som skytegren.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.