1694 Stiklingsformering av roser
Læringsmål
Deltagerne skal få teoretisk og praktisk innføring i stiklingsformering av roser, og lage sine egne planter.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Deltagere med interesse for hage. Ingen krav til forkunnskaper.
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
De forskjellige rosegruppene og innføring i stiklingsformering av roser
Stikkord:
Gruppering av roser, hva er stiklingsformering, fordeler ved denne formeringsmetoden, framgangsmåte
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag og veiledning fra lærer
Problemstillinger:
- Hvordan velge ut stiklingsmateriale?
- Kan alle roser stiklingssformeres?
- Hvordan gjør man det?
2. samling
TmL: 3
Tema:
Praktisk stiklingsformering av egne roser
Stikkord:
Fremgangsmåte, jord til stiklinger, oppbevaring, gjødsling og stell etter stikking.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk gjennomføring med veiledning fra lærer
Problemstillinger:
- Hvordan sikre at stiklingene setter røtter og utvikler seg?
3. samling
TmL: 3
Tema:
Evaluering, hvordan har stiklingene klart seg
Stikkord:
Utvikling hos stiklinger, hva ble bra og hva ble ikke bra, videre stell og overvintring
Arbeidsform og gjennomføring:
Samling hvor plantene sees på og evalueres sammen med lærer
Problemstillinger:
- Er det forskjell på sortene?
- Hva gikk evt galt, og hva kunne vært gjort annerledes?
- Sikre best mulig overvintring.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- "100 av våre beste roser" av Dag Lyngar. Med fokus på herdige, norske roser.
- Stell og formering av disse.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
Må kunne stiklingsformere roser.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.