1711 Vindkraftseminar
Læringsmål
Skape positiv oppmerksomhet rundt fornybar energi og vindkraft blant ungdom og folk i nærmiljø av vindparken ved:
- å lære hvordan vindmøller og vindparken fungerer
- å lære om fornybar energi
- lære om mulighetene for å generere arbeidslasser
- lære om hvordan vi kan skape energi på best mulig måte uten å skade miljøet rundt oss.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdom mellom 13 og 25, samt innbyggere på kursstedet i alle aldre
Innhold
1. samling
TmL: 4
Tema:
Utflukt til vindpark
Stikkord:
- Vi besøker vindparken. Her lærer vi hvordan vindmøller og vindparken fungerer.
- Det blir også fokus på hvorfor det er bra å satse på fornybare næringer og hvordan vindparken har skapt arbeidsplasser i samfunnet rundt.
Arbeidsform og gjennomføring:
Utflukt til vindpark, lærer fra det nasjonale vindkraftsenteret
Problemstillinger:
Hvordan skal vi skape energi på best mulig måte uten å skade miljøet rundt oss?
2. samling
TmL: 4
Tema:
Vindkraft i et miljøperspektiv og sjøfugl i samspill med vindpark
Stikkord:
- Foredrag om vindkraft i et miljøperspektiv med problemstillingene "vi trenger fornybar energi, men vil ikke ødelegge naturen for å få det" og "kan sjøfugl og vindmøller leve om hverandre?".
- Etterfulgt av sjøfuglsafari med lokalkjent fugleekspert og kursleder fra Natur og Ungdom
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag og tur med omvisning
Problemstillinger:
- Hvordan skal vi skape energi på best mulig måte uten å skade miljøet rundt oss?
- Hvordan bygge vindparker som ikke skader miljøet rundt dem?
- Kan havørn og vindmøller fungere sammen?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Artikkelsamling om vindkraft
- Artikkelsamling om fornybar energi
For lærer/instruktør:
- Kurslederpermen for kursledere hos Natur og Ungdom
- Wind Power Plants and Project Development (ISBN: 978-81-203-3986-6)
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
- Kurslederkurs hos Natur og Ungdom
- Bakgrunn fra Norsk Vindkraftsenter
- Erfarring med sjøfugler og deres oppførsel
Avsluttende prøve/eksamen
Deltakere fyller ut evalueringsskjema. Arrangører setter seg ned og evaluerer hvordan de synes det har gått, og evaluerer deretter også tatt i betraktning hvordan deltakerne har opplevd kurset. Organisasjonene tar med tilbakemeldingene og endrer kurset om det er nødvendig.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.