1715 Dresin- og rallardag
Læringsmål
- Oppleve å kjøre dresin (som gruppe)
- Lære om historien: bygging, vedlikehold og betydning av tog
- Bli kjent med rallarens oppgaver og hverdag
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdom fra 12 år
Innhold
1. samling
TmL: 1
Tema:
Innføring i bruken av dresin
Stikkord:
- Deltagerne får opplæring i hvordan en dresin fungerer og hvordan en sykler på den.
- Regler for sikkerhet gjennomgås.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk innføring
Problemstillinger:
- Hvilket utstyr trenger man for å sykle dresin?
- Hvilke regler er viktig å huske på slik at alle får en trygg og flott tur?
- Sporveksling og motgående trafikk på skinnene?
2. samling
TmL: 7
Tema:
Dresintur og rallararbeid
Stikkord:
- Sykle langs skinnegangen (fra Veggli)
- Lære om og utføre rallararbeid:
- Linjeinspeksjon
- Arbeidsredskap for baneinspeksjonen
- undervisning og omvisning i banevokterens dresinstall
- prøve ut praktisk rallararbeid ved Kjerre stasjon - Sykle tilbake.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk
Problemstillinger:
- Sikkerhet?
- Arbeidsoppgaver og -vilkår før og nå?
- Utvikling av tog og dets betydning?
- Miljøaspektet?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
- Instruktør for dresinkjøring har stor erfaring.
- Instruktør for rallararbeid har stor erfaring og kunnskap ift jernbane.
Avsluttende prøve/eksamen
- Samtale i gruppe etter endt tur.
- Stikkord av evaluering noteres.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.