1715 Dresin- og rallardag

Godkjent for 8 timer  |  5–15 deltakere  |  inntil 100 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

  • Oppleve å kjøre dresin (som gruppe)
  • Lære om historien: bygging, vedlikehold og betydning av tog
  • Bli kjent med rallarens oppgaver og hverdag

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Ungdom fra 12 år

Innhold

1. samling
TmL: 1
Tema:
Innføring i bruken av dresin

Stikkord:

  • Deltagerne får opplæring i hvordan en dresin fungerer og hvordan en sykler på den.
  • Regler for sikkerhet gjennomgås.

Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk innføring

Problemstillinger:

  • Hvilket utstyr trenger man for å sykle dresin?
  • Hvilke regler er viktig å huske på slik at alle får en trygg og flott tur?
  • Sporveksling og motgående trafikk på skinnene?

2. samling
TmL: 7
Tema:
Dresintur og rallararbeid

Stikkord:

  • Sykle langs skinnegangen (fra Veggli)
  • Lære om og utføre rallararbeid:
    - Linjeinspeksjon
    - Arbeidsredskap for baneinspeksjonen
    - undervisning og omvisning i banevokterens dresinstall
    - prøve ut praktisk rallararbeid ved Kjerre stasjon
  • Sykle tilbake.

Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk

Problemstillinger:

  • Sikkerhet?
  • Arbeidsoppgaver og -vilkår før og nå?
  • Utvikling av tog og dets betydning?
  • Miljøaspektet?

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

Organisering og arbeidsmåter

Se innhold

Krav til lærer/instruktør

  • Instruktør for dresinkjøring har stor erfaring.
  • Instruktør for rallararbeid har stor erfaring og kunnskap ift jernbane.

Avsluttende prøve/eksamen

  • Samtale i gruppe etter endt tur.
  • Stikkord av evaluering noteres.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.