1716 Flåtebygging
Læringsmål
- Deltagerne planlegger og bygger en flåte i fellesskap og prøver den ut
- Lære om ulike samarbeidsformer og planlegging
- Lærer om sikkerhet i vannet
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdom fra 12 år
Innhold
1. samling
TmL: 1
Tema:
Planlegging
Stikkord:
- Drøfte i fellesskap hvordan flåten skal være
- Vurdere bruk av materialet og verktøy som er tilgjengelig
- Fordele oppgaver
- Komme i gang
Arbeidsform og gjennomføring:
Samtale, diskusjon, samling av argumenter for/imot, vurdere ulike forslag i gruppa
Problemstillinger:
- Hvordan bli enige?
- Hvordan forholde seg til ressursene som (ikke) står til rådighet?
2. samling
TmL: 5
Tema:
Byggeprosessen
Stikkord:
- Flåten skal bygges.
- Det brukes materialer fra naturen.
- Deltagere lærer litt om og bruker snekring og tømring.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid
Problemstillinger:
- Hvordan feste masten? (med kiler)
- Stabilitet? Størrelse?
- Revurdere planen underveis?
- Hvordan inkludere og involvere hele gruppa i byggeprosessen?
3. samling
TmL: 2
Tema:
Utprøving
Stikkord:
- Flåten prøves ut i vannet.
- Deltagerne opplever stolthet over selv bygd flåte, får en trivelig opplevelse i naturen og koser seg i fellesskap. Noen trenger å pushe egne grenser.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk
Problemstillinger:
- NB! Sikkerhet på vannet?
- Hva tåler flåten?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Deltagerne trenger redningsvest.
- Materiell til å bygge flåte må skaffes på forhånd; ev avtale med grunneier.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
- Erfaring ift bygging av flåte, materiell og verktøy, snekker/tømrerkunnskap
- Kurs i livredning pga ferdsel ved og på vannet.
Avsluttende prøve/eksamen
- Bygging av flåten evalueres (og tilpasses) hele veien.
- Evaluering av kurset skjer i gruppesamtale etter endt kurs. Stikkord noteres ned.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.