1718 Lære å smi
Læringsmål
- Få en enkel grunnleggende innføring i å smi Smi enkle bruksgjenstander under veiledning: nagler, knivblad, kriker, ringer.
- Lære om sikkerhet ved smiing.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Ungdom fra 12 år og oppover.
Innhold
1. samling
TmL: 2
Tema:
Innføring
Stikkord:
- Historikk og tradisjon: Hvordan ble smiteknikken oppdaget og brukt i praksis?
Gjennomgang teori;
- hva er smiing?
- Material, verktøy, prosessen: Ulike metall, smiverktøy, ambolt, skrustikke, bruk av esse, varmebehandling av metall, mekaniske egenskaper hos metall, herding, sliping.
- Sikkerhet: utstyr, riktig håndtering.
Arbeidsform og gjennomføring:
- Kursinstruktør viser og forklarer
Problemstillinger:
- Velg av metall og arbeidsform ift ulike produkt.
- Hvor mye trenger kursdeltagerne å vite om alle mulighetene innen smiing, for å kunne lage enkle produkter?
- NB! Sikkerhet har prioritet!
2. samling
TmL: 6
Tema:
Grunnleggende smiing
Stikkord:
- Deltagerne får smi enkle ting som nagler, knivblad, ringer, kroker, mm. med tett oppfølging og under veiledning.
Arbeidsform og gjennomføring:
- Praktisk; med tett oppfølging og veiledning.
Problemstillinger:
- Øvelse gjør mester - kursdeltagerne vil trenge mye hjelp og veiledning i starten.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
- Instruktør må kunne faget sitt.
- For å gjennomføre kurset trengs det endel utstyr og sikker håndtering av dette.
Avsluttende prøve/eksamen
- Gjennomgang av utført smiarbeid, både ift. prosess og produkt.
- Evaluering av kurset i gruppa etter endt kurs.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.