1787 Mosekunnskap og kartleggingsdugnad
Læringsmål
Lære nye moseinteresserte om Vestlandske mosearter og i samarbeid med øvede bryologer kartlegge moser i avgrensede områder på Vestlandet
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Moseinteresserte som vil lære noe om moser og få øvelse i kartlegging og registrering i artsdatabanken
Innhold
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Gjennomgang av opplegg for kurshelgen. Hvordan skiller vi mellom mosearter?
Stikkord
Bruk av bestemmelsesnøkler
Arbeidsform og gjennomføring
Undervisning og selvstudium under veiledning
2. samling
Timer uten lærer: 7
Tema
Hvordan kjenne igjen arter i felt. Registrering av forekomster
Stikkord
Learning by doing under veiledning av erfarne bryologer
Arbeidsform og gjennomføring
Arbeidsdugnad
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Øvelser i artbestemmelse og utveksling av kunnskaper
Stikkord
Bruk av bestemmelsesnøkler
Arbeidsform og gjennomføring
Undervisning og selvstudium under veiledning
4. samling
Timer uten lærer: 3
Tema
Hvordan kjenne igjen arter i felt. Registrering av forekomster
Stikkord
Learning by doing under veiledning av erfarne bryloger
Arbeidsform og gjennomføring
Arbeidsdugnad
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Øvelser i artsbestemmelse og utveksling av kunnskaper
Stikkord
Bruk av bestemmelsesnøkler. Oppsummering
Arbeidsform og gjennomføring
Undervisning og selvstudium under veiledning
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Mossor: Hallingbäck og Holmåsen British Bryological Society: Mosses and Liverworts of Britain and Ireland - a field guide Damsholt: Illustrated Flora of Nordic Liverworts and Hornworts
Samme som for deltakerne. De 3 bladmosebind i Nationalnyckeln till Sverige Flora och Fauna
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Gode kunnskaper til Vestlandske moser. Helst på universitet og høyskolenivå
Utfyllende opplysninger
Kunnskaper om moser og deres utbredelse er viktige elementer i forståelsen av framtidige potensielle økologiske endringer
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.