1795 Turn
Læringsmål
Utføre varierte turnaktiviteter som bygger opp kroppen på ulike måter.
Lære om oppvarming og kroppen som pyramide
Få innsikt i basisferdigheter i koordinasjon og balanse, styrke og bevegelighet
Lære om sikkerhet og bruk av apparater
Lære samarbeid ved ulike samarbeidsøvelser
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Juniorer og seniorer i 4H. Krever ingen forkunnskaper. Bygger på idrettens grunnstige, med forskjellige nivåer
Innhold
1. samling
Timer med lærer: 1
Tema
Introduksjon og oppvarming
Stikkord
Oppvarming. Kroppen som apparat. Forlengs rulle. Baklengs rulle. Hjul. Pyramide.
Arbeidsform og gjennomføring
Deltakerne utforsker og lager enkle bevegelseskombinasjoner, egne eller ut fra idrettsaktiviteten. Alene, i par, i grupper. Demonstrasjoner og instruksjon. Praktisk trening.
Problemstillinger
Utføre basisferdigheter i aktiviteter med kroppen
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Koordinasjon og balanse, styrke og bevegelighet.
Stikkord
Basisferdigheter, hoppe, balanse, muskel,teknikk
Arbeidsform og gjennomføring
Instruksjon og demonstrasjon. Praktisk trening og fysisk aktivitet.
Problemstillinger
Hvordan opprettholde en god kroppsholdning?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Apparatturn og sikkerhet
Stikkord
Apparat. skranke, bom, trampoline, bukk, ringer, svingstang, trampett,
Arbeidsform og gjennomføring
Vi går gjennom apparater, hvordan de brukes og noen sikkerhetsrutiner under utførelser for noen apparat. Praktisk trening i apparatene. Utforsking.
Problemstillinger
Ulike teknikker i ulike apparater
4. samling
Timer med lærer: 1
Tema
Samarbeid
Stikkord
Samarbeidsøvelser. Pyramider. Turn som samarbeid. Rytme. Håndstående. Hodestående.
Arbeidsform og gjennomføring
Vi utforsker turn gjennom samarbeidsøvelser, i par eller i gruppe.
Problemstillinger
Hvordan hjelpe partner?
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Hinderløype
Stikkord
Konkurranser. Hinderløype. Utfordring. Sammensatt turn. Samarbeid. Individ. Intervall.
Arbeidsform og gjennomføring
Deler oss i grupper. Hver gruppe skal lage øvelser innenfor ulike tema, som tilslutt skal settes sammen i en stor hinderløype. Gruppene må forklare øvelsene. Vi legger inn konkurranse.
Problemstillinger
Hvordan lage en variert og god hinderløype?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Turner, kunnskap til progresjon i idretten, kjenne apparater og teknikker.
Avsluttende prøve/eksamen
Observasjoner av ferdigheter under kurset. Avslutte med en hinderløype og pyramide.
Utfyllende opplysninger
Still i teningstøy
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.