1796 Akvarellmaling og blomsterdekorasjon
Læringsmål
Jeg skal lære meg maleteknikker innenfor akvarellmaling.\\ Jeg skal kunne sette sammen en blomsterdekorasjon til ulike anledninger.\\ - Få innsikt i ulike materialvalg og binde og maleteknikker. - Lære om kreativitet og komposisjon.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Juniorer og Seniorer i 4H. Ingen krav til forkunnskaper
Innhold
1. samling
Timer med lærer: 1
Tema
Akvarellmaling og papiret
Stikkord
Akvarell. Stilleben. Introduksjon. Bli kjent. Farger. Transparente. Vannløslige farger. Maleteknikken. Gouache. Historie
Arbeidsform og gjennomføring
Se filmer som tar for seg maletekniske detaljer, og forberedelser til dine første ferdige arbeider. Forelesning.
Problemstillinger
Hvile forberedelser er nødvendig? Hvilket produkt skal man lage? Forventninger?
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Akvarellmaling og papiret (Forts.)
Stikkord
Akvarell. Stilleben. Introduksjon. Bli kjent. Farger. Transparente. Vannløslige farger. Maleteknikken. Gouache. Historie
Arbeidsform og gjennomføring
Forberedelser til dine første ferdige arbeider. Forelesning. Idemyldring. Instruktør presenterer tematikk og en oppgave som skal gi praktisk øvelse på begynnelsen av kursøkten. Instruktør veileder.
Problemstillinger
Hvordan tegne en gitt tematikk?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Blomsterdekorasjon
Stikkord
Montering. Sammensetting. Blomster. Sorter. Tilbehør. Innpakking. Pleie. Flora. Gave. Anledning. Oasis. Buketter.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon. Foredrag. Instruksjon og praktisk trening. Noe veiledning. Deltakerne skal få kunnskap rundt hvordan man behandler blomstene. Hvilke typer oppsetninger man kan lage. Hvilke typer blomster som passer med hverandre. Hva har vi av tilbehør (pynt). Minimalistisk vs maksimalistisk. Fargekombinasjoner. Deltakerne får selv prøve å lage blomsterdekorasjoner
Problemstillinger
Hvordan formidle beskjed gjennom blomster?
4. samling
Tema
Utforske akvarellmaling
Stikkord
Oppgave. Lekse. Produkt.
Arbeidsform og gjennomføring
En praktisk lekse deltakeren skal gjøre til neste kursøkt. Valgfritt blant temaer.
Problemstillinger
Hvordan ta i bruk de lærte teknikkene?
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Den kreative avslutningen
Stikkord
Samling. Utstilling. Kreativitet. Praktisk. Idemyldring. Planlegging. Gjennomføring. Evaluering
Arbeidsform og gjennomføring
Instruktør presenterer tematikk og en oppgave som skal gi praktisk øvelse på begynnelsen av kursøkten. Instruktør veileder. Det skal settes opp en utstilling av produktene, så deltakerne må være med å lage en presentabel utstilling, med både blomsterdekorasjoner og maleprodukter. Evaluering av kurset i plenum.
Problemstillinger
Utstilling og ferdigstillelse av produkter og blomsteroppsetninger
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
-
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
God til å formidle kunnskap, og inspirerer deltakerne med sin kunst. Se hva deltakerne mestrer og roser/veileder deretter.
Avsluttende prøve/eksamen
Utstilling med minst 4 arbeid
Utfyllende opplysninger
Deltakeren kan ta med seg vaser og boller.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.