1803 Innføring og læring i bruk av MakeMake
Læringsmål
Deltakerne skal lære å lage egne produkter gjennom:
Å lære om arbeidsformen MakeMake
Å lære om oppbygging av former
Å få en innføring i teknikklære
Å få innføring i male/fargelære og teknikker.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle med interesse for å lage egne produkter.
Innhold
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Innføring i hva MakeMake er, arbeidsform, Veiledning for prosjekter. Valg av eget prosjekt
Stikkord
Få tips om hva som er mulig å lage og hvordan
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning, bilder/video.
Problemstillinger
Hvordan kan vi bruke MakeMake?
2. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Valg av tema/prosjekt. Oppbygging av former
Stikkord
Vi lærer hvordan former lages av isopor. Legger på første lag av MakeMake
Arbeidsform og gjennomføring
Tegne eget prosjekt for deretter å skjære ut former. Praktisk arbeid med MakeMake
Problemstillinger
Diskusjon om styrker og svakhet ved de forskjellige prosjekter
3. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Teknikklære, muligheter og tips
Stikkord
Demonstrasjon av hvilke materialer vi kan bruke. Teknikklære.
Arbeidsform og gjennomføring
Vi legger på siste lag med MakeMake. Overflate/uttrykk/struktur.
Problemstillinger
Diskusjon om hvert enkelt prosjekt, hva har gått galt og hva har vi lykkes med?
4. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Teori om siste finish, maling og fargevalg. Dekorering
Stikkord
Demo - MakeMake farvesortiment. Innføring i maleteknikker. Maling/dekorering av eget prosjekt
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk arbeid kombinert med forelesning
Problemstillinger
Meningsutveksling om prosjektene og dekorasjon av de forskjellige.
5. samling
Timer med lærer: 1Timer uten lærer: 3
Tema
Hvordan lage egne former av lateks og silikon. Evaluering av alle prosjektene
Stikkord
Lære hvordan lage former. Se på hvert enkelt prosjekt og lære hva som var nødvendig, var noe unødvendig? Konklusjon
Arbeidsform og gjennomføring
Først forelesning av lærer. Deretter besøk for å se hvordan prosjektet ble.
Problemstillinger
Diskusjon rundt prosjektene, bruk av tid, bruk av materiell og hva kan vi gjøre annerledes
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Video på internett. Nilsson, Malin, sv.
Vannspeil og betong i hagen / Malin Nilsson, Camilla Arvidsson ; oversatt av Stein Gabrielsen. - [Oslo] : Gyldendal, 2012. - 127 s. : kol. ill.Dengin, Yvonne, n., 1961-
Krukker med stil : for alle typer uterom / Yvonne Dengin ; fotografi Anne Manglerud
Se overfor på litteratur samt egen erfaring.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Må kunne å bruke MakeMake og ha informasjon om produktet.
Avsluttende prøve/eksamen
Vi evaluerer hva vi synes var lærerikt, hva var vanskelig og ser hva vi har klart å få til.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.